استاندارد سنجش کیفیت نفت تغییر می‌کند

به گزارشافکارنیوز،کیفیت نفت خام در جهان با برآورد وزن مخصوص آن سنجیده می شود و به طور معمول نفت خام برای عرضه و قیمت گذاری به صورت نفت سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم بندی می شود. وزن مخصوص نفت خام نیز برحسب درجه A. P. I که یک درجه بندی آمریکائی است، محاسبه می شود. البته وزن مخصوص نفت خام را در کشورهای اروپائی با درجه بندی Baume محاسبه می‌کنند که از لحاظ مقدار اندکی از درجه A. P. I کمتر است.

در ایران نیز مشابه بسیاری از کشورهای جهان از استاندارد API برای سنجش وزن مخصوص و کیفیت نفت خام تولیدی استفاده می شود. اما شرکت ملی نفت ایران در حال انجام بررسی برای تغییر این استاندارد و بومی سازی آن است.

محمدعلی عمادی - مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران - در خصوص تغییر استاندارد سنجش کیفیت نفت خام در ایران که قرار است هم نام با برند انجمن نفت ایران، IPI نامگذاری شود، اظهار داشت: تبدیل استاندارد API به IPI پیش از این نیز بررسی شده بود، اما در دوره کنونی حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت بر آن تاکید و کارگروهی تشکیل شد تا ابعاد مختلف این تحول مهم را بررسی کند.

وی با بیان این که این کارگروه در حال بررسی است تا منطقی و امکانپذیر بودن تبدیل این استاندارد را ارزیابی کند، گفت: دو نگاه ایرانیزه کردن این استاندارد، بین المللی کردن آن و یک نگاه میانه و تلفیقی از هر دو وجود دارد.

عمادی با اشاره به استانداردهای نفت ایران(IPS) که سالهای زیادی به وسیله معاونت مهندسی در حال بررسی است، گفت: تبدیل این استاندارد حساسیتهای ویژه خود را دارد و باید همه مزیتها و معایب و نیز ابعاد بین المللی آن را بررسی کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: انتقال استانداردها در بازار بین المللی حساسیتهایی را دارد، برای مثال روسیه نیز در دورانی استاندارد رمزنگاری بلوکی گوست (GOST) را داشت، اما با گذشت زمان، برای ادامه حضور در بازار جهانی مجبور به رعایت و استفاده از استاندارد بین المللی کرد، از این رو باید در این مطالعات با دقت پیش رویم.