به گزارشافکارنیوز،علی ربیعی پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: داشتن سیاست رفاهی منسجم و هدفدار و نه سیاست جبرانی و صدقه‌ای مورد توجه ماست و رفاه را به عنوان منزلت انسانی می‌دانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در جهت مبارزه با فقر غذایی و بیمه، گفت: خوشبختانه هشت میلیون نفر را از بیمه‌ گذرانده‌ایم و ۱۰۰ هزار نفر دیگر در حال بررسی هستند.

وی با بیان اینکه هر ایرانی که در بیمارستان به دنیا آمد باید صاحب دفترچه باشد، گفت: شرط لازم را برای موفقیت هماهنگی درون سیستمی دانسته‌ایم که در حال حاضر این هماهنگی روز به روز بیشتر می‌شود.

ربیعی با مورد توجه قرار دادن موضوع حمایت غذایی، گفت: دو مرحله از این بسته حمایتی را ارائه کرده‌ایم و دو مرحله پیشرو داریم. اگرچه برخی نمایندگان و رسانه‌ها از من این پرسش را داشتند که چرا این توزیع انجام نشده است و من باید بگویم این موضوع بی‌سر و صدا و کم‌تنش و بی‌تنش انجام شد و ما حتی در راستای حفظ منزلت و کرامت انسانی برنامه‌ای داریم که طی آن این توزیع سبد کالا در منازل انجام شود ولی به هر حال امروز شرایطش فراهم نیست و افراد می‌توانند در طول مدت زمانی چهار ماه به فروشگاه‌ها مراجعه کنند و به دفعات خرید داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه فقط آنها که تحت پوشش کمیته امداد هستند، نظام شناسایی ما نیستند بلکه مادران دچار سوء تغذیه و یا افراد دیگر در این راستا را مورد شناسایی قرار دادیم، گفت: طبق مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که باید پروتئین به این سبد اضافه شود. مرغ را به این سبد اضافه کردیم ضمن اینکه با این وجود از تولید داخلی نیز حمایت خواهد شد.

وی گفت: سقف کمک را به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش می‌دهیم. برای خانواده‌های دو نفره ۶۰ تومان و هر کودک ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که البته این رقم در حال افزایش پیدا کردن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این سبد حمایتی غذایی در هفته جاری و همچنین در پایان اسفند توزیع می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه سند حمایتی از فقر و بی‌سوادی را نیز تنظیم کرده‌ایم، اظهار کرد: ما با کم‌سوادی و بی‌سوادی ۹ میلیون نفر مواجه هستیم و باید در تقویت سواد و مهارت زندگی اجتماعی تلاش کنیم. در این راستا برخی مدارس با یک دانش‌آموز اداره می‌شوند و اگرچه کم‌کاری‌هایی نیز وجود دارد اما ما خیلی چیزها برای بالیدن داریم چنانچه هم‌اکنون شاهد هستیم برای یک نفر یک مدرسه در کشو وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: در شورای عالی رفاه این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت که همه اقشار با درآمد کم بتوانند بیمه اجتماعی را دریافت کنند و حتی بیمه تکمیلی برای این افراد نیز لحاظ خواهد شد و به طور کلی باید بگویم که دولت دامنه بیمه ای خود را افزایش خواهد داد.

وی اظهار کرد: در بخش مسکن با افتخار اعلام می‌کنم که بنیاد جانبازان و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام به کمک ما آمدند و تشکر می‌کنم از مقام معظم رهبری که بنا به دستور ایشان این نهادها وارد عمل شدند و ما با آنها تفاهمنامه امضا کردیم و طی آن خانواده دارای دو معلول بالاتر فاقد مسکن نخواهند بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره مسکن مهر پرداخت و با تاکید بر اینکه مشکلات به وجود آمده از سمت دولت نیست، گفت: مطالعات درستی انجام نشده و پیمانکاران مدت زمان را طولانی کرده بودند و این منجر به افزایش قیمت شده بود و در این راستا خود تعاونی‌ها دارای مشکلات داخلی هستند چنانچه تعاونی فرهنگیان اختلافات شدید درونی دارد که مربوط به دولت نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره ضعیف بودن اتاق تعاون نسبت به اتاق بازرگانی پرسید، گفت: قدمت اتاق تعاون به اندازه اتاق بازرگانی نیست البته یکی از استراتژی‌های من شعار تصمیم‌گیری، حمایت و عدم مداخله بوده است. خوشبختانه انتخابات اخیر اتاق تعاون برگزار شده و از همه گرایش‌ها در آن رای آوردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هنوز ذهنیت مناسب نسبت به تعاون وجود ندارد، گفت: دولت نگاه زاید و تزیینی به اتاق تعاون ندارد و من تا چند وقت آینده سند توسعه تعاون را به هیات وزیران خواهم برد.

ربیعی همچنین درباره موضوع افزایش دستمزدهای کارگران نیز گفت: کارفرمایان و کارآفرینان نیز وضع خوشی ندارند و باید آنها را تقویت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امسال از ریزش ۲۳۰ هزار نیرو جلوگیری کردیم، گفت: باید طوری عمل کنیم که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب. هم باید نظام تولید را حمایت کنیم و هم زندگی کارگری را در نظر داشته باشیم. ما می‌دانیم بخصوص برای کارگرهایی که در شهرهای بزرگ و در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند سخت است.

موضوع احیای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از دیگر سوالات خبرنگاران بود و ربیعی در این باره توضیح داد: من خودم رییس اولین مجمع انجمن بودم و روزی که وزیر شدم آقایان جنتی و علوی را دعوت کردم و گفتم باید این تشکل را احیا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: من نمی‌خواهم انجمن صنفی درست شود که دو روز دیگر تعطیل شود و اگر من در این باره وفادارتر از دیگران نباشم، دلسوزتر هستم و می‌خواهم انجمن پایدار باشد.

وی با بیان اینکه همه ایرانی‌های روزنامه‌نگار حق دارند انجمن خود را داشته باشند، گفت: من آرام آرام این مسیر را دنبال می‌کنم و باید با مبانی حقوقی این کار انجام بگیرد. ضمن اینکه این اطمینان را به دوستان می‌دهم که این کار دنبال می‌شود و نتیجه خواهیم گرفت.

موضوع تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از دیگر سوالات خبرنگاران بود و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: اجازه بدهید تامین اجتماعی به آرامش خاطر و رسالت اجتماعی خود دست پیدا کند. من احساس کردم که آنها می‌خواهند به نوعی من وارد این موضوع شوم اما تشخیص دادم که به عنوان وزیر نباید مداخله کنم.

ربیعی گفت: قوه قضاییه با عدالت کار را دنبال می‌کند و من به مصلحت تامین اجتماعی نمی‌دانم که عرصه تامین اجتماعی را عرصه سیاسی چالش‌برانگیز کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد که از یک ریال حق کارگران نخواهم گذشت.

وی همچنین خطاب به رسانه‌ها گفت: شما کمک کنید که تامین اجتماعی به محیط امن خود باز گردد و البته نقدهایتان را داشته باشید تا ما خودمان را اصلاح کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع یک پروژه اقتصادی نیست بلکه یک جراحی بزرگ اجتماعی قلمداد می‌شود. مسیری ریخته شده که غلط بود و به اشتباه اسمش را هدفمندی گذاشته بودند چرا که غیرهدفمند دنبال می‌شد.

وی با بیان اینکه من در این مسیر از اقتصاددانان برجسته و تیمهای اجرایی و تجارب هدفمندی بهره گرفتم، اظهار کرد: ما روی شناسایی پایینها استوار میشویم و از این به بعد نگاه ما معطوف به اقشار پایین است.