چرا قبض گاز نجومی می شود

به گزارش افکارنیوز، سید جلال نورموسوی با بیان اینکه مطابق با فرمول تعریف شده برای محاسبه گاز بهای مشترکان خانگی میزان مصرف گاز، این دسته از مشترکان در دوره تابستانی و زمستانی به ۱۲ پله مصرف گاز تقسیم شده است، گفت: بر این اساس، در صدور قبوض گاز مشترکان خانگی علاوه بر محاسبه گاز بها، هزینه عوارض مصرف گاز، آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه هم در نظر گرفته می شود.

رئیس امور تعرفه ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در محاسبه قبوض گاز کمترین خطای انسانی وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود، آن دسته از مشترکانی که قبوض گازی با رقم نجومی و یا نامتعارف دریافت می کنند می‌توانند با دفاتر پیشخوان دولت و یا امور مشترکان ادارات و شرکت های گاز در استان‌های مختلف کشور مراجعه کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود افزایش تعداد مشترکان اما متوسط مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار نبوده است، در خصوص متوسط بار مالی قبوض گاز خانگی هم توضیح داد: در دوره پنج ماهه زمستانی که از آبان تا پایان فروردین ماه متناسب با اقلیم‌های مختلف آغاز می شود، یک فرمول و پلکان مصرف گاز زمستانی تعیین شده است.

نورموسوی با بیان اینکه میزان مصرف گاز مشترکان خانگی که در اقلیم اول و دوم قرار دارند در فصل زمستان پیش بینی مصرف ۶۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب گاز طبیعی برای یک دوره ۴۵ روزه زمستانی وجود دارد، اظهارداشت: به عبارت دیگر، مشترکی که در فصل زمستان دارای یک بخاری، پخت و پز و آب گرم کن گازی بوده، حدود ۶۰۰ مترمکعب مصرف گاز پیش بینی می شود.

رئیس امور تعرفه ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه با مصرف حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب گاز بریا مشترکان اقلیم یک و دو بار مالی قبوض گاز تا سقف ۵۰ تا ۵۶ هزار تومان افزایش می یابد، تاکید کرد: متوسط مصرف گاز این دسته از مشترکان تا پلکان ۵ تا ۸ بالا می رود.

به گزارش مهر، با صدور اولین قبض گاز زمستانی پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش بار مالی صورت حساب‌های گاز صدای انتقاد برخی از مشترکان پرمصرف گاز بلند شده است.

بر این اساس برخی از مشترکان نسبت به افزایش قابل توجه بار مالی قبوض گاز گلایه مند هستند و افزایش دوباره قیمت این حامل انرژی توسط دولت خبر می دهند؛ موضوعی که مسئولان شرکت ملی گاز ایران آن را رد می کنند.

از سوی دیگر، مسئولان شرکت گاز با تشریح جزئیات محسابه صورت حساب گاز مشترکان خانگی و تجاری برای دوره زمستان جزئیات جریمه و تخفیف در فروش گاز به مشترکان خانگی را با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اعلام می کنند.

بر این اساس برای زمستان سال جاری و پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هیچ گونه تغییری در قیمت و یا محاسبه صورت حساب مشترکان گاز خانگی انجام نشده است، هم اکنون مصرف مشترکان خانگی بر اساس ۱۲ پله مصرف دسته بندی شده و مطابق با این پله ها هزینه مصرف گاز مشترکان محسابه می شود.

در حال حاضر متوسط قیمت گاز از پله اول تا دوازدهم به ترتیب به ازای مصرف هر مترمکعب گاز توسط مشترکان خانگی به ترتیب ۴۴، ۶۴، ۸۴، ۱۰۴، ۱۲۴، ۱۷۴، ۲۰۴، ۲۳۴، ۲۶۴، ۲۹۴، ۳۳۴ و ۳۶۴ تومان است، مشترکی که از حیث مصرف گاز به عنوان نمونه در پله سوم باشد ابتدا متوسط مصرف گاز آنها مطابق با پله اول و دوم و سپس مازاد پله دوم معادل قیمت پله سوم محاسبه خواهد شد.