عید آمد، کارگران ساختمانی بیمه نشدند

به گزارش افکارنیوز، محمد باقری در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون مشکل بیمه کارگران ساختمانی برطرف شده است یا خیر اظهار داشت: فعلاً بیمه کارگران ساختمانی متوقف است و هیچ کارگری امکان معرفی به سازمان تامین اجتماعی ندارد. وی با بیان این که در سال ۹۳ سهمیه‌ای برای بیمه کارگران اعلام نشده است، افزود: با توجه به اعتراض‌های انجام شده، مقرر شد ۱۵ درصد از هزینه دریافت مجوز ساخت و ساز، پروانه ساختمانی به بیمه کارگران ساختمانی اختصاص داده شود.

عضو هیات رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با تاکید بر اینکه هفته گذشته باید پیشنهادی مبنی بر اختصاص ۵ درصد توسط دولت به بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یابد گفت: هنوز در این زمینه هیچ خبر رسمی اعلام نشده و کارگران ساختمانی بلاتکلیف هستند. وی گفت: درصورت تصویب ۵ درصد حق بیمه که باید توسط هیات وزیران اعلام شود، مشکل بیمه کارگران ساختمانی به طور کامل برطرف خواهد شد. باقری در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه تعداد از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند و اینکه تا کنون چه تعداد در صف بیمه هستند، تصریح کرد: تا کنون ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده و حدود ۱ میلیون نفر در صف پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

این نماینده انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به این که افزایش تعداد کارگران اتباع خارجی که بیشتر افغانی هستند، یکی از مهمترین معضلات کارگران ساختمانی است تاکید کرد، اکنون که ساخت و ساز کمتر شده بسیاری از کارگران افغانی غیرمجاز به تهران مهاجرت کرده و مشکلات کاری برای کارگران ایرانی ایجاد کردهاند. وی گفت: اکنون تعداد زیادی از کارگران ایرانی به دلیل وجود کارگران اتباع خارجی که غیرمجاز هستند، بیکار ماندند و با مشکلات معیشتی فراوانی روبرو هستند. وی با اشاره به این که تا کنون با آقایان محجوب و عزیزی (کمیسیون اجتماعی مجلس) نشستهایی برگزار کردهایم، گفت: در این خصوص برای ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز کارگروهی تشکیل شود.