آقای وزیر به زودی استیضاح می شود

به گزارش افکارنیوز، سیدمهدی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تاکید بر این‌که در بخش مسکن باید اقدامات با اولویت مسکن مهر انجام شود، افزود: نارضایتی ‌ها در این بخش به اوج رسیده و هر روز در مقابل مجلس تجمعات اعتراضی داریم، این در حالی است که هم وزیر راه و شهرسازی قبل و بعد از رای اعتماد و هم رئیس‌جمهوری تعهدات جدی در این بخش داشته‌اند.

*لجام گسیختگی پروازهای چارتری

وی با بیان این‌که نارضایتی‌های گسترده‌ای به‌وجود آمده و موجب افزایش هزینه برای مردم و دولت شده، بیان کرد: متاسفانه در حمل‌ونقل هوایی هم حوادثافزایش یافته و هم این‌که توجه جدی به بحثساماندهی وضعیت حمل‌ونقل هوایی نشده است. ضمن این‌که با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی آزادسازی قیمت‌ها صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت لجام گسیختگی پروازهای چارتری گفت: شرکت‌های هواپیمایی به هر شکل و هر قیمتی که می‌خواهند بلیت‌های چارتری را می‌فروشند.

هاشمی با یادآوری این‌که نمونه لجام گسختگی حمل‌ونقل هوایی را در ایام اربعین روی داد، افزود: ‌ متاسفانه مجوز تعداد بیش از ظرفیت پروازها را به بخش خصوصی دادند و این بخش هم به هر قیمتی که می‌خواست بلیت پروازها را به مردم می‌فروخت.

وی ادامه داد: این در حالی است که با هدف کاهش قیمت‌ها افزایش تعداد پروازها انجام می شود، اما قیمت پرواز ها در اربعین یک میلیون و ۶۰۰ و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم بود.

*منافع نابسامانی حمل‌ونقل هوایی در جیب چند ایرلاین

وی با تاکید بر این‌که مردم ساعت‌ها در فرودگاه معطل می‌شوند، افزود: لغو پرواز و تاخیر بارها باعثوجود مشکل و بحران در فرودگاه‌ها شده است. این مشکلاتی است که مسئولان بخش هوایی نه در بحثایمنی، نه در بخش رفاهی و نه در بخش خدماتی و نه در بخش کاهش تاخیرها و افزایش انضباظ نتوانسته‌اند هیچ اقدام جدی را درباره آنها صورت دهند و نارضایتی‌ها بیشتر شده است.

هاشمی با بیان این‌که منافع این موضوع به جیب بخشی از شرکت‌های هواپیمایی واریز می شود، تصریح کرد: با توجه به این‌که نارضایتی‌ها برای عموم است، در نهایت دولت باید پاسخگوی این موارد باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که همه موارد را بارها به وزیر تذکر داده‌ایم که البته مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در ایام نوروز وضعیت بدی را در بخش حمل‌ونقل هوایی پیش‌رو داشته باشیم و در ارتباط با تاخیرها، قیمت‌ها، ارائه خدمات پروازی وضع بدی را برای عید پیش‌بینی می‌کنیم.

هاشمی با بیان این‌که بلیت هواپیما علی‌رغم کاهش هزینه‌ها به شدت افزایش یافته است، گفت: قیمت‌ها رسمی و غیررسمی این بخش افزایش یافته است.

*انتصابات ضعیف در بخش ریلی

وی همچنین با بیان این‌که در بحثحمل‌ونقل ریلی هم حوادثبیشتر شده است، افزود: تاخیرات در این بخش بسیار زیاد شده و از سوی دیگر شاهد انتصاباتی در بخش ریلی هستیم که نسبت به گذشته بسیار ضعیف بوده است. مسئولانی که می‌خواهند در موضوع حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر مدیریت خطوط را داشته باشد یا کسی می‌خواهد کمیسیون رسیدگی به حادثه را مدیریت کند، هیچ سابقه‌ای در راه‌آهن و مدیریت حمل‌ونقل ریلی ندارند.

وی با اشاره به این‌که این افراد می‌خواهند حمل‌ونقل ریلی، خدمات و حوادثرا مدیریت کنند، افزود: این در حالی است که نارضایتی مردم از این بخش افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پرداخت حقوق‌های کلان در بحثمدیریتی و مطالعاتی، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که مجلس بودجه خوبی را برای ارتقای حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده است، اساسا برنامه‌ای هم در این موضوع پیش‌بینی نشده است. ضمن این‌که در بحثتعهداتی که در گذشته بوده متاسفانه می‌بینیم که به درستی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

هاشمی به نمونه‌ای در این رابطه اشاره کرد و گفت: به تعهدات وزیر قبلی راه و شهرسازی در ارتباط با زیرزمینی کردن راه‌آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران عمل نشده است و اساسا توجهی به خواسته مردم –در این بخش - وجود ندارد.

*تعامل وزارت راه با مجلس در کمترین سطح

وی با بیان این‌که علی‌رغم حمایت‌ها و همکاری، وزارت راه و شهرسازی کمترین تعامل و هماهنگی را با مجلس در بخش‌های فوق داشته است، بیان کرد: بیشترین سئوالات نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی بوده و آخوندی جزو معدود وزرایی است که بیشترین سئوالات و تذکرات را داشته است.

وی ابراز ‌امیدواری کرد با توجه به ایام پیش‌رو در بخش حمل‌ونقل و در بحثمسکن بیشترین توجه معطوف شود تا تغییر سال موجب افزایش هزینه ‌ای برای مردم و دولت نشود.

*هماهنگی بین بخشی حداقلی است

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به این‌که هماهنگی‌های بین بخشی، بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، وزارت نیرو و وزارت کشور حداقلی است، تصریح کرد: در صورتیکه در دولت گذشته وزارت راه نمایندگی تام‌الاختیاری رئیس‌جمهوری و هیات دولت را داشت و پاسخگو بود، اما الان هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازند. وزارت راه و شهرسازی می‌گوید واحدهای مسکن مهر ساخته شده در کشور وجود دارد اما در بخش زیرساختی به تعهدات عمل نشده است.

هاشمی ادامه داد: از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی بعد از گذشت از یک و نیم سال پس از تصدی مسئولیت و تعهد مبنی بر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و تاکید رئیس‌جمهوری می‌گوید مسکن مهر طرح مزخرفی است. اولا نوع ادبیات آخوندی ادبیات پسندیده‌ای برای یک وزیر نیست، دوم این‌که اگر –طرح مسکن مهر - اشکالی دارد که وزیر راه و شهرسازی باید آنرا حل کند.

*طرح جامع مسکن؛ ناقص، غیرمصوب و ناهماهنگ

وی با طرح این پرسش که وزارت راه و شهرسازی چه زمانی می‌خواهد طرح پیشنهادی خود را در ارتباط حل مشکل مسکن یا طرح جامع مسکن ارائه کند، تصریح کرد: طرحی –جامع مسکن - که به ما ارائه شده ناقص، غیرمصوب و ناهنماهنگ است. در واقع به نمایندگان مجلس هیچ چیز رسمی داده نشده و حتی اطلاع نداریم در وزارت راه و شهرسازی اجماعی روی این طرح وجود داشته باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: انتظار این بود که در موضوع مسکن که بخش قابل توجهی را از اقتصاد در ایران و دنیا در این بخش گردش دارد به‌صورت جهادی مورد توجه قرار گیرد. اما این موضوع نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه توجه به آن از روند معمول گذشته نیز ضعیف‌تر بوده است.

هاشمی تاکید کرد: چنانچه در سه بخش مسکن، حملونقل هوایی و ریلی اقدام لازم و جدی از سوی وزیر راه و شهرسازی صورت نگیرد، با توجه به مطالبات مجلس و موکلان آنها موضوع استیضاح آخوندی در اولویت درخواست نمایندگان قرار میگیرد.