به گزارشافکارنیوز،در هنگام عبور از کنار این مغازه‌ها که اجاره‌های بالایی نیز باید ماهانه بابت آنها پرداخته شود، در لحظه سوالی که به ذهن می‌رسد، این است که درآمد این میوه‌فروشی در ماه چقدر است که می‌تواند در ماه چنین اجاره‌هایی را نیز پرداخت کند.


اما نکته این‌جاست که نگاهی به قیمت میوه در سر زمین و تفاوت آن با قیمت‌های سطح شهر، پاسخ این سوال را به راحتی می‌دهد. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که قیمت میوه در سر زمین قیمت آن‌چنانی ندارد و وقتی محصولات به سطح شهر می‌رسد و می‌خواهد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، تقریبا تا سه برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند. در واقع اغلب محصولات کشاورزی با قیمت چندین برابر پایین‎‌تر از آنچه در شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد، از کشاورز خریداری می‌شود.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود از قیمت محصولات کشاورزی در روستا در فصل تابستان اعلام کرده که قیمت فروش هر کیلوگرم هندوانه در کل کشور ۳۷۴ تومان، طالبی ۶۷۱ تومان، خیار ۱۲۲۷ تومان، آلو ۲۲۹۹ تومان و آلو قطره طلا ۱۳۴۸ تومان بوده است. همچنین هر کیلوگرم هلو در سر زمین به طور متوسط ۲۴۵۰ تومان، شفتالو ۲۴۶۰ تومان، شلیل ۲۴۴۱ تومان، زردآلو ۳۰۶۴ تومان و قیسی ۴۸۶۴ تومان قیمت داشته است.

در میان این آمارها، هر کیلوگرم گیلاس نیز به طور متوسط با قیمت ۳۷۴۲ تومان، آلبالو ۲۸۳۴ تومان، سیب درختی ۱۸۶۲ تومان، گلابی ۳۳۷۹ تومان، توت درختی ۵۸۵۱ تومان، انار ۲۱۰۰ تومان و گوجه‌سبز ۱۸۶۷۷ تومان دیده می‌شود.

با وجود این قیمت‌ها، فقط کافی است که قیمت میوه‌ها در همان دوره در سطح شهر را به خاطر آورید. در تابستان امسال هر کیلوگرم طالبی در میادین میوه و تره‌بار ۱۵۰۰ تومان و در سطح شهر ۱۷۰۰ تومان قیمت داشت که این رقم نشان می‌دهد که این میوه از سر زمین تا سطح شهر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، با افزایش قیمت حدود ۱۵۳ درصدی مواجه شده است.

همچنین هر کیلوگرم هلو در میادین میوه و تره‌بار ۴۲۰۰ تومان و در سطح شهر حدود ۷۵۰۰ تومان بود. این در حالی است که هلو در سرزمین به طور متوسط ۲۴۵۳ فروخته می‌شد. یعنی هر کیلوگرم هلو تا به مصرف‌کننده می‌رسید، ۲۰۵ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کرد.

شاید بد نباشد به قیمت هر کیلوگرم گیلاس و آلبالو هم در تابستان امسال اشاره کنیم و قیمت آنها را بنا به گزارش مرکز آمار در سر زمین ببینیم. هر کیلوگرم گیلاس در تابستان امسال در سطح شهر ۸۵۰۰ تومان و در میادین میوه و تره‌بار ۴۲۰۰ تومان قیمت داشت. هر کیلوگرم آلبالو نیز در میادین میوه‌و تره‌بار با قیمت ۴۲۰۰ تومان و در مغازه‌ها تا ۸۵۰۰ تومان عرضه می‌شد. بر این اساس، هر کیلوگرم گیلاس از سر زمین تا سطح شهر ۱۲۷ درصد و هر کیلوگرم آلبالو حدود ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کرد.

البته نکته قابل توجه در میان آمارهای مرکز آمار این است که همین محصولات را می‌شده در برخی از شهرها با قیمت بسیار پایین‌تری در سر زمین خریداری کرد و قیمت‌هایی که در گزارش آمده، متوسط قیمت کل کشور است.

به‌هرحال تفاوت قیمت محصولات کشاورزی از روستا تا سطح شهر نشان می‌دهد که عده‌ای در این فضا، سودهای دو تا سه برابری به جیب می‌زنند؛ سودی که نه به جیب کشاورز می‌رود و نه منفعتی برای مصرف‌کننده خواهد داشت؛ جز این‌که جیب او را خالی کند.