روابط نفتی عربستان و کویت تیره‌تر شد

به گزارشافکارنیوز،عربستان سعودی و کویت در طول چند دهه گذشته تاکنون دو متحد استراتژیک در بازار نفت و در بین کشورهای عضو اوپک بودند به طوری‌که همواره کویت از مواضع عربستان در اوپک دفاع کرده است.

بر این اساس در طول هشت ماه گذشته تاکنون هم با سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه و راه افتادن جنگ کاهش قیمت نفت در بین کشورهای عربی خاشیه جنوبی خلیج فارس با پیشگامی عربستان سعودی، کویت همواره از این سیاست‌های نفتی ریاض حمایت کرده است.

با این وجود، به نظر می رسد اختلافات این دو کشور برای توسعه میادین مشترک نفتی در خلیج فارس افزایش یافته است، زیرا پس از تعلیق طرح توسعه میدان گازی آرش توسط عربستان و کویت به دلیل اختلاف در نحوه انتقال نفت و گاز این میدان و پس از آن تعلیق توسعه میدان نفتی خفجی در خلیج فارس، توسعه سومین میدان مشترک نفتی بین این دو کشور عربی هم به حالت تعلیق درآمده است.

مهر ماه سال جاری بود که رسانه های عربی با انتشار گزارشی اعلام کردند: مقام‌های قانون‌گذار عربستان سعودی و کویت تصمیم گرفتند که فعالیت یک میدان مشترک نفتی را به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی متوقف کنند.

این میدان مشترک فراساحلی ظرفیت تولید روزانه نزدیک به ٣ هزار بشکه نفت دارد که بین کویت و عربستان مشترک است و مطابق با توافق نامه داخلی که به امضای عبدالله هلال، مدیر عامل خفجی جوینت آپریشن رسیده است، تصمیم به تعطیلی میدان نفتی خفی در حالی در درون شرکت گرفته شد که مجادله طولانی مدت میان عربستان و کویت بر سر این مسئله نتیجه‌ای در بر نداشت.

در همین حال، بلومبرگ هفته جاری با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: صادر نکردن اجازه کار برای نیروهای عربستانی مشغول در میدان وافره در کویت موجب کاهش تولید نفت این میدان در ماه های گذشته تاکنون شده است.

ماجرای این اختلاف جدید نفتی بین کویت و عربستان برای توسعه میدان نفتی وافره از این قرار است که به دلیل عدم تمایل کویت تاکنون برای صدور مجوز کار برای متخصصان شرکت آمریکایی شورون، تاکنون فعالیت دو دکل حفاری در این میدان مشترک نفتی متوقف شده است.

تولید نفت میدان‌های وافره با هدایت شرکت شورون که به طور مشترک توسط کویت و عربستان توسعه داده می شود، از ماه اکتبر ٢ ١۴ میلادی تاکنون نزدیک به ٢ درصد کاهش یافته است.

در شرایط فعلی تولید روزانه این میدان نفتی ماه گذشته میلادی به ١٨ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد. تولید نفت این میدان در ماه پیش از آن ٢ هزار بشکه و در ماه اکتبر ٢ ١۴ میلادی برابر با ٢٢٥ هزار بشکه نفت در روز بود.

از سوی دیگر، کویت از ماه اکتبر به این دلیل که وزارت کار و امور اجتماعی این کشور ارائه خدمات به شرکت شورون را متوقف کرد، نمی تواند به کارگران شرکت شورون عربستان اجازه کار بدهد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در ابتدای ماه اکتبر سال ٢ ١۴ میدان مشترک خفجی عربستان و کویت نیز به طور کلی تعطیل شده بود.

این در حالی است که از حدود دو سال گذشته تاکنون هم طرح توسعه میدان گازی آرش(الدوره) به عنوان پروژه مشترک کویت و عربستان که ایران هم در آن مشارکت دارد تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

به گفته یک مقام کویتی، اختلاف عربستان سعودی و کویت بر سر نحوه شراکت در گاز تولیدی از این میدان علت اصلی توقف پروژه مشترک دو کشور در این زمینه شده است.

بر اساس طرح بهره برداری از این میدان قرار بود گاز تولیدی در منطقه فراساحل تقسیم و از طریق دو خط لوله به دو کشور ارسال شود. اوایل سال ۲۰۱۲ دولت عربستان مقامات کویتی را تحت فشار قرار داد تا کل گاز تولیدی این میدان ابتدا به بندر خفجی در خاک عربستان ارسال شود و سهم کویت از آن جا به خاک کویت انتقال داده شود.

با این وجود کویتی‌ها به دلیل ملاحظات مربوط به امنیت عرضه با این پیشنهاد عربستان مخالفت کردند، ضمن آنکه ارسال مستقیم گاز از میدان به خاک کویت نیز به دلیل وجود اختلافات ارضی بین شرکت‌های نفتی کویت به بن بست خورده است. این مقام ارشد صنعت انرژی کویت معتقد است: مسئله موجود بین کویت و عربستان هنوز حل نشده است که این اختلاف منجر به توقف توسعه کل این میدان مشترک گازی شده است.

خبرگزاری مهر پیش از این گزارش داده بود: همزمان با بالا گرفتن اختلافات گازی اعراب برای توسعه آرش، وضعیت توسعه این میدان فراساحلی توسط شرکت نفت فلات قاره ایران هم روندی لاک پشتی را تجربه می کند اما صنعت نفت ایران می تواند با اتخاذ تدابیر ویژه، از این فرصت برای شتاب در طرح توسعه این میدان نهایت استفاده را بکند.

در همین حال مسئولان شرکت ملی نفت ایران، میزان سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز برای توسعه فاز نخست توسعه میدان آرش را ۱۵۰ میلیون دلار عنوان کرده و اعلام می کنند: به منظور شتاب در توسعه میدان مشترک آرش، قرار است بودجه این پروژه از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شود.

با این وجود، پیشتر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران با ارسال توضیحاتی به خبرگزاری مهر اعلام کرده بود: "در میدان مشترک آرش علیرغم اتمام ساخت جکت سرچاهی و آمادگی این شرکت جهت آغاز عملیات نصب و استقرار دکل حفاری جهت توسعه میدان، به دلیل مشکلات مرزی در حال حاضر منتظر تصمیمگیری مراجع ذیصلاح جهت تعیین تکلیف می باشد که نقطه نظرات فنی این شرکت به وزارت خارجه نیز اعلام شده است."