رکود در بازار جهانی آهن آلات

به گزارشافکارنیوز،محمد صادق چیت ساز افزود: در بازار داخلی هم هر کیلوگرم شمش فولاد از ۱۷۰۰ تومان به ۱۳۵۰ تومان رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش قیمت داشته است اما هزینه های حامل های انرژی و دستمزد و دیگر موارد افزایش نشان می دهد.

وی گفت: اوکراین و روسیه هم که از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده فولاد هستند، مازاد تولید دارند و بازارهای هدف این کشورها به دلیل کاهش ارزش روبل از این محصولات استقبال می کنند چون هزینه واردات از این کشورها کاهش یافته است.

چیت ساز در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: دولت هم سیاست مهار نرخ تورم را در اولویت قرار داده که به معنی سیاست انقباض پولی است و طرح های عمرانی را تحت تأثیر قرار می دهد و امیدواریم دولت تدبیر و امید در سال آینده رونق بخش تولید و ساخت و ساز را در اولویت قرار دهد.

عضو هيئت مديره اتحاديه فولاد و آهن افزود: بازار آهن آلات و فولاد منتظر تحريک طرف تقاضاست و شرکت هاي فولاد مبارکه سپاهان، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان و چند شرکت خصوصي براي صادرات به کشورهاي همسايه همچنين عراق و افغانستان تلاش خوبي دارند اما با توجه به افت قيمت جهاني نفت و کاهش قيمت ها، ادامه اين روند به سياست هاي حمايتي دولت نياز دارد و بايد با هوشمندي خاصي سياست گذاري شود.