واگذاری ایرانسل تصویب شد

به گزارشافکارنیوز،الحاقیه پروانه اپراتور دوم ارتباطی که آبان ماه سال ۸۴ با عنوان تغییرات موثر بر سرمایه دارنده پروانه به تصویب رسیده است می‌گوید که " ایرانسل باید در انطباق با شرایط و روال مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزان ۲۱ درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن(قرارداد) از طریق بورس عرضه عمومی کند. "

با چنین دستورالعملی پایان مهلت ایرانسل عملا تیر ماه سال ۸۸ می‌شد اما با توجه به اینکه مدیران ایرانسل معتقدند عرضه ۲۱ درصد سهام مربوط به زمان برنده شدن " ترکسل " در مزایده این اپراتور است و می‌گویند که این شرط بعد از واگذاری اپراتور دوم به ایرانسل منتفی است.

با این حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات تیر ماه سال جاری در راستای حکم فوریت‌دار معاونت نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور برای واگذاری این میزان سهام، شش ماه فرصت برای این اپراتور در نظر گرفت تا شرایط خود را برای عرضه اعلام کند.

این فرجه زمانی نیز با پایان یافتن پاییز به انتها رسید و عملا ایرانسل باید وضعیت خود را برای واگذاری در بورس اعلام می‌کرد.

تسنیم اوایل دی‌ ماه سال جاری طی گزارشی خبر از ارسال مستندات این اپراتور جهت بورسی شدن به رگولاتور ارتباطی داد و در آن گفت با توجه به اینکه مدیران اپراتور دوم چند سالی است سفت و سخت پای بورسی نشدن خود ایستاده‌اند و تکلیف پرانه‌ای را ملغی می‌دانند احتمال دارد که مستندات ارائه شده با رویکرد دفاع از این دیدگاه به بن‌بست بخورد یا به عبارتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مجاب شود که سهام این اپراتور قابل واگذاری نیست.

حال با گذشت نزدیک به دو ماه از این موضوع و همچنین با توجه به بازگشایی پرونده تخلف جدیدی علیه این شرکت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر فروش سهام خارج از بورس، انتظار می‌رفت که روند واگذاری بخشی از سهام این اپراتور با کندی مواجه یا حتی متوقف شود.

اما اکنون مستندات ایرانسل در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بررسی شده و به نتیجه نهایی رسیده است.

دولت مقرر کرده تا واگذاری ۲۱ درصد سهام این اپراتور با در نظر گرفتن شرایط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار از سال آینده(۹۴) انجام شود.

با این وجود از سال آینده میتوانیم شاهد حضور کالایی از جنس سیگنال رادیویی در سبد سهام معاملهگران بورسی باشیم.