طرح تامین آب ۱۶استان از دریا روی میز

به گزارشافکارنیوز،امیرحسین رقیمی گفت: یکی از اولویت‌های مهم آب و فاضلاب در بخش طرح‌های آب، ایجاد تاسیسات نمک‌زدایی با مشارکت بخش خصوصی است که هم‌اکنون بیشتر از ۵۲ قرارداد احداثتاسیسات آب‌ شیرین‌کن با سرمایه بخش خصوصی در کشور در دست انجام یا در دست بهره‌برداری است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام تولید سالانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب شرب از طریق آب‌ شیرین‌کن ها اظهارداشت: هم‌اکنون ۱۳۰ طرح آبرسانی مهم در کشور وجود دارد که نیازمند ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار است، در حالی‌ که اعتبار فصل آب در بودجه ۹۳ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود، با این وضعیت اجرای طرح های آب بیشتر از ۲۰ سال زمان می خواهد.

وی درباره نحوه مشارکت بخش خصوصی در این طرح‌ها افزود: شرکت‌های خصوصی در برخی مناطق مانند قم و ساوه احداثآب‌ شیرین‌کن و فروش آب را به طور مستقیم انجام می‌دهند، اما در جنوب و مرکز کشور به‌ ویژه در جزایر جنوب، احداثآب‌ شیرین‌کن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت استان با استفاده از ردیف خرید تضمینی آب، محصول تولیدشده در این سامانه‌ها را به صورت تضمینی خریداری و با تعرفه تکلیفی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

رقیمی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌ روز آب از طریق تاسیسات نمک‌زدایی در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد ادامه داد: این رقم در سال حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود که آب تولید شده در این آب‌ شیرین‌کن‌ها مشکل تامین آب در تعدادی از مراکز مهم جمعیتی کشور از جمله استان‌ های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان را تحت پوشش قرار داده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: طرح‌های بلندمدتی نیز برای نمک‌ زدایی آب دریا و انتقال به فلات مرکزی نیز در دست مطالعه و ارزیابی فنی و اقتصادی است تا در آینده بخشی از آب ۱۶ استان کشور به‌ ویژه کلانشهرهای مرکزی از طریق شیرین‌ سازی و انتقال آب دریا تامین شود.

وی ادامه داد: ۱۲ کلانشهر کشور در آستانه تنش آبی قرار دارند و وضعیت منابع و مصارف آنها سر به‌ سر است، با این وضعیت اگر بارش‌ها در یک سال آبی کاهش چشمگیر داشته باشد در این شهرها با مشکل جدی مواجه خواهیم بود، بنابراین نیازمند اقدام اساسی هستیم.

رقیمی با بیان اینکه با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در تلاشیم تا اعتبارهای اجرایی را طرح‌های مهم آبرسانی به ویژه در شهرهای مواجه با تنش آبی متمرکز کرده و آنها را به بهره‌برداری برسانیم گفت: اجرای مصوبات سفر رهبری و هیئت دولت، طرح‌های برخوردار از وام بانک‌های بین‌المللی و طرح‌هایی که بالای ۸۵ درصد پیشرفت دارند از اولویت‌های دیگر اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کشور آب به عنوان موضوع خاص دیده شده است اظهارداشت: هماکنون در آستانه نهایی شدن این برنامه هستیم و برای تحقق اهداف بخش آب و فاضلاب باید راهبردهای مشخصی را برای این برنامه تعریف کنیم چرا که هدفگذاری برنامه ششم این است که در پایان این برنامه مشکلی برای تامین آب شرب در کشور وجود نداشته باشد.