اتاق بازرگانی مانع دخالت دولت در تصمیمات شود

به گزارشافکارنیوز،حمید حاجی ابراهیم زرگر در گفت‌وگوی تفصیلی با بیان اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات به خودی خود می تواند یک موتور محرک برای فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌آید، اظهار داشت: حجم تجارت جهانی از طریق حوزه ICT در سال ۲۰۱۵ رقمی حدود ۱.۵ تریلون دلار برآورد می شود که این امر نشان از آن دارد که این بخش در سطح بین المللی به یک صنعت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ تجارت ICT در خاورمیانه ۲۰ میلیارد دلار بوده است، افزود: درسال ۲۰۱۳ این رقم به ۲۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ به ۳۴ میلیارد دلار رسیده است. البته براساس هدف گذاری‌ کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ باید این اعداد به ۴۰ میلیارد دلار برسد.

زرگر اضافه کرد: نکته قابل تأمل در این حوزه جایگاه آخر ایران در میان کشورهای خاورمیانه در استفاده از ICT در فعالیت های اقتصادی است.

*تجارت الکترونیک راهگشای رفع مشکلات بانکی است


سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد لازمه توسعه بخش ICT در کشور را ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله تکنولوژی، وضع قوانین و موضوعات فرهنگی دانست و گفت: اگر این موضوعات در کشور دیده نشود رشد این حوزه بوجود نخواهد آمد. چراکه امروزه وجود زیر ساخت‌ها جزو الفبای کاردر حوزه تجارت الکترونیک به شمار می‌آید.

*ضرورت ایجاد کارگروه تخصصی فناوری اطلاعات در اتاق


وی با بیان اینکه دردنیای امروز برای تولید نرم افزار نیازمند ابزارهای خاصی هستیم، تصریح کرد: هم اکنون حوزه تجارت الکترونیک در اتاق بازرگانی ایران مغفول مانده است که برای حل این موضوع نخست باید زیرساخت‌های مناسب را در قالب تشکیل کمیسیون ویژه و یا کارگروه تخصصی خاص فناوری اطلاعات در اتاق ایجاد کنیم.

سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد اضافه کرد: با استقرار این زیر ساخت‌ها مأموریت و اهداف بخش های مختلف اتاق تعریف ومسیر تحقق آنها فراهم خواهد شد.

زرگر با تأکید بر اینکه باید با برنامه ریزی مطلوب از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کنیم، افزود: دولت هم دراین میان باید به جای اتلاف انرژی بستر لازم را برای ایجاد صنعتی سازی خطوط تولید نرم افزارهای متعدد فراهم آورد.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اعلام اینکه در صورت توسعه تجارت الکترونیک در کشور حجم زیادی ازمشکلات کلی اقتصاد برطرف خواهد شد، اظهارداشت: البته باید تجارت الکترونیک همانند سایر خدمات واسطه گری قانونمند و در چارچوب ضوابط خاصی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در بخش مخابرات و ایجاد اپراتور‌های مختلف وضعیت مناسبی دارد، افزود: خوشبختانه از سال گذشته اپراتورهای کشور به موضوع برنامه سازی توجه زیادی نموده اند و زیرساخت های لازم نرم افزاری را بر روی سرورهای خود نصب نموده اند.

زرگر درادامه با بیان اینکه در حال حاضر تمام دعواهای سیستم بانکی از جمله مطالبات معوق از دریچه رویکرد ICT قابل حل است، گفت: بانک‌ها می‌توانند به صورت سیستماتیک مشکلات نظام اعطای تسهیلات خود را برطرف کنند اما متأسفانه آنها از سیستم کوربانکینگ واحد برای شفاف سازی اطلاعات استقبال چندانی نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از بانک ها به دلیل تخلفات متعدد به هیچ وجه حاضر به شفاف سازی سیستم حسابرسی خود نیستند، عنوان کرد: اگر در حوزه تکنولوژی مثبت حرکت کنیم، به طور حتم بسیاری از گره‌ها صنعتی بزرگ و کوچک قابل حل خواهد بود.

زرگر در مورد پتانسیل بخش IT در کشور نیز گفت: ایران در زمینه تکنولوژی هیچ کمبودی ندارد حتی به جرأت می‌توانم بگویم اعمال تحریم‌های بین المللی بر ضد کشور باعثشد تا از ظرفیت موجود خود استفاده بهینه ای کرده و درسطح منطقه جایگاه مناسبی را به دست آوریم.

مسیر سنتی؛ شکاف بین اتاق موجود و اتاق مطلوب


سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد در بخش دیگر این گفت و گو در خصوص انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهارداشت: باید قبول کنیم که اتاق بازرگانی یک ساختار سنتی دارد به نحوی که رویکرد کلی اتاق با توجه به تجار قدیمی حرکت در جهت اهداف سنتی است.

وی با اعتقاد بر اینکه اگراتاق بازرگانی متناسب با تغییرات تجارت جهانی حرکت می‌کرد وضع فعلی آن به گونه‌ای دیگر بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در اتاق تغییرات ساختاری و نگرشی متناسب با محیط خارجی و تجارت جهانی انجام نمی‌شود و به نوعی این بخش در شکافی میان وضع موجود و وضع مطلوب قرار دارد.

زرگر با اشاره به اینکه حجم زیادی از این فاصله‌ها به خاطر حضور افرادی است که زیر ساخت‌های لازم را برای انجام کارهای جدید به وجود نیاورده اند، افزود: به هر صورت اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است وباید اعضای آن هم از میان فعالان همین بخش انتخاب شوند.
این فعال حوزه آی تی اضافه کرد: البته همیشه دولت‌ها و مجلسی‌ها سعی می کنند بر یکدیگر اثر بگذارند. بر همین اساس دولت‌ها ترجیح می‌دهند یک مجلس هماهنگ با خود داشته باشد.

*پارلمان بخش خصوصی از این فرآیند بیرون نیست


وی با بیان اینکه به همین منظوراتاق بازرگانی به عنوان یک سبد از مجموعه بخش خصوصی مورد علاقه دولت است، تصریح کرد: البته افرادی که قبلاً دراتاق فعالیت ‌می کردند و هم اکنون بنا بر ضرورت در ساختار دولتی به ارائه خدمات می پردازند نیز با خود چنین فرهنگی را وارد اتاق بازرگانی کرده اند اما به صورت کلی باید به این نوع نگرش‌ها دید مثبتی داشته باشیم.

*افزایش ۶۰ درصدی کاندیداهای انتخابات دوره هشتم


وی در رابطه با اولویت‌های اتاق بازرگانی جدید نیز افزود: امسال کاندیدای انتخابات اتاق حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است که این امر نشان ازاستقبال بخش خصوصی برای فعالیت در اتاق بازرگانی را دارد.

زرگر با اعلام اینکه تاجران و صنعتگران همیشه براساس یک سری پیش فرض‌هایی از آینده به فعالیت‌های اقتصادی می پردازند، گفت: به اعتقاد من برخی از افراد متقاضی حضور در اتاق بازرگانی به آینده مذاکرات ۱ + ۵ امیدوارهستند و همین موضوع باعثشده تا با این کارضمن تعریف جایگاه، اسم خود را درلیست نخست همکاری با شرکای خارجی قرار ‌دهند. البته براساس نظر کارشناسان اقتصادی اگرتحریم های بین المللی بر ضد ایران برطرف شود کشور ما به نوعی بهشت موعود غربی ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کشوربا لغو تحریم ها موتور متحرک اقتصاد جهانی خواهد شد، گفت: حال اگر شرایط تغییری نکرد هم این متقاضیان با اعتقاد بر اینکه " اگر قرار است چاه ها خشک شود شرایط برای آنهایی که در سر چاه قرار دارند تغییری نخواهد کرد " تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات اتاق انجام می دهند.

سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد تصریح کرد: در این میان نسل جدید کشورهم رشد کرده و نیازمند جایگاهی است چراکه دیگر مشاغل دولتی برای آنها جذابیتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه نیازهای شخصیتی افراد هم دراین میان بی تأثیر نیست، گفت: در مجموع باید همه با هر تفکری که دارند این پارلمان را خصوصی نگه دارند و مانع دخالت‌های دولت در تصمیم گیری‌های آن شوند.

*مخالفتی با اقتصاد دولتی نداریم


وی با بیان اینکه اتاق باید برای خود شخصیت داشته و نباید مدام به دولت غر بزند و یا از او دستور بگیرد، تصریح کرد: اگردولت خواستار توسعه روابط تجاری خود با کشورهای مختلف است باید ازپتانسیل و دیدگاه کارشناسی اتاق هم استفاده کند تا در نهایت نتایج مناسب در توسعه حجم مبادلات با کشورها فراهم شود.
زرگر با تأکید براینکه ظرفیت اتاق باید آزاد و تعامل سازنده‌ای میان آن و دولت برقرار شود، اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است اگر بخش خصوصی متخصص و متعهد خوب مدیریت شود، تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل مسیر توسعه بیشتر دولت به وجود می‌آید.

* مدیریت نقدینگی بخش خصوصی؛ نخستین کار اتاق بازرگانی


وی با تأکید براینکه با تغییر دولت‌ها هیچ کس اعلام نکرده که یکی از اهداف استراتژیک دولت ما کنار آمدن با نقدینگی موجود در بخش خصوصی است، تصریح کرد: همه دولت ها تاکنون با نقدینگی این بخش برخورد و کنترل‌های لازم را انجام داده‌اند.

زرگر با اشاره به اینکه نخستین کار اتاق بازرگانی باید مدیریت نقدینگی بخش خصوصی باشد، اظهار داشت: به اعتقاد من چرخاندن این باد به ظاهر مخالف به سمت باد موافق دو ارزش افزوده را به وجود می آورد نخست منابع در اختیار فعالیت های مثبت قرار می دهیم دوم آنکه حرکت دولت با سرعت بیشتری همراه خواهد شد.

سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد با اعلام اینکه با شعار نمی‌توان به اهداف اقتصادی رسید، گفت: دولت اگر می خواهد کشور را بدون منابع نفتی اداره کند باید در بخش های مختلف اقتصادی از جمله معدن قوانین مناسبی را تدوین و از تغییرات قوانین جلوگیری کند تا رقابت‌ها و سرمایه گذاری ها در این بخش ها به شکل مؤثری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت گذشته در حوزه اجرایی اقدامات مناسبی را انجام داد اما ساختارها را اصلاح نکرد، تصریح کرد: نادیده گرفتن ساختارها در کشور باعثمی شود تا بستر مناسبی برای فساد در جامعه ایجاد گردد. این در حالی است که در سیستم های پیشرفته نخست ساختارها ایجاد و سپس به مقوله اجرائیات پرداخته می شود.

*لزوم تعریف و عملیاتی کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی در همه حوزه ها


وی در ادامه صحبت های با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور، افزود: با برگزاری جلسات مختلف نمی توان اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده سازی کرد بلکه باید مفهوم اقتصاد مقاومتی در هر حوزه تعریف و برنامه ریزی های عملیاتی تعریف شود.

زرگربا اعلام اینکه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور داری زیر ساخت های مناسب است، گفت: متأسفانه هنوز مسؤلین در این خصوص بدون فکر عمل می کنند در حالی که باید اقتصاد مقاومتی را شناخت آن را از شعار خارج کرد.

وی اضافه کرد: دراجرای اقتصاد مقاومتی آن هم در سطح کلان باید مطالبات را از بخش خصوصی تعریف کرده و براساس آن برنامه ریزی‌های لازم انجام شود. البته این موضوع ظرف سه ماه عملیاتی نخواهد شد بلکه به مرورمی‌توان به اهداف دست پیدا کرد. در همین زمینه اتاق بازرگانی می تواند به عنوان یک بازوی کارآمد عمل کند.

سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد با اعلام اینکه علی رغم تمام گله‌ها از نبود نقدینگی در بخش خصوصی باید بگویم هم اکنون این بخش مشکل سرمایه ندارد، خاطرنشان کرد: با ساختار درست می توانیم منویات مقام معظم رهبری را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق می تواند با اطلاع از ظرفیت اعضا و اتحاد آنها جایگاه مناسبی را در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد، اظهارداشت: هم اکنون فرد به فرد دراستفاده از دیپلماسی تجاری موفق هستند اما در سطح کلان هنوز به تعامل فکری دست پیدا نکرده ایم.

وی با تأکید براینکه شرایط فعلی اقتصاد نشان از آن دارد که برای بهبود اوضاع فقط باید به سیستم تکیه کنیم، گفت: حتی آوردن تکنولوژی و سرمایه به کشور هم نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت چون زیرساخت لازم در جامعه وجود دارد. بر همین اساس باید با تکیه بر سیستم از ابزارهای به روز برای مدیریت فرایند های خود استفاده کنیم.

سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد در خصوص حضور تندروها در اتاق بازرگانی نیز به ارائه مطالبی پرداخت و افزود: به اعتقاد من با وضع فعلی اقتصاد جایی برای تندررویی ها وجود ندارد، البته همه به این نتیجه رسیده اند که نباید انرژی و منابع کشور را بی جا صرف اصطکاک کرد. بر همین اساس هر صدایی از حلقوم هر کسی و تحت لوای هر پرچمی که بیرون می‌آید که رنگ بوی تندررویی دارد، دیدگاه ملی نخواهد بود.

*حضور بستگان مسئولان دولتی در انتخابات به صلاح نیست


وی در رابطه به حضور بستگان مسئولان دولتی در انتخابات اتاق بازرگانی نیز افزود: من مخالف این موضوع نیستم اما بزرگان ما مثل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص فرزندان خود با احتیاط رفتار می‌کردند تا شائبه‌ای به وجود نیاید.

سخنگوی ائتلاف فراگیرایرانی آباد اضافه کرد: شاید اگر این افراد ثبت نام نمی کردند بهتر بود اما ما نمی توانیم برا کسی تکلیف تعیین کنیم.

زرگر در خصوص حضور عوامل فتنه در انتخابات اتاق بازرگانی هم گفت: اگر بنا به دلایلی این افراد بتوانند از چارچوب نظارت های انتخابات اتاق بازرگانی عبور و وارد اتاق شوند چون اکثریت تجار اتاق ادم های بالغی هستند به هیچ عنوان دست آویز جمعیتی قلیل نخواهند شد.