سهم ایران از واردات ترکیه

به گزارشافکارنیوز،عباس خالقی تبار در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: شرایط و فضای کنونی اقتصاد جهانی و منطقه ای و روابط بین المللی حاکم به گونه‌ای است که توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه علاوه بر ثبات و توسعه اقتصادی، باعثرونق کسب و کار بنگاهها می شود.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی سازی واردات، شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری است که بر مبنای آن مسیر افزایش صادرات را می توان مهمترین مسیر جهت دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های موثر در این زمینه، همگرایی منطقه‌ای است و از مهمترین عواملی که این سیاست را کارا و اثربخش می کند بهره برداری از پتانسیل‌های تجاری بین کشورهای منطقه است، به نحوی که شناسایی پتانسیل‌ها و فرصت‌های صادراتی کالاها و خدمات ایرانی به بازارهای این کشورها از جمله موارد مهم و تاثیرگذار در توسعه کسب و کار و افزایش تراز تجاری کشور است.

به گفته خالقی تبار، ترکیه با داشتن مرز خاکی مشترک، مذهب و فرهنگ مشترک با ایران در کنار روابط دیرینه تجاری و سیاسی می تواند شریک مناسبی جهت افزایش سطح مبادلات تجاری بوده و با استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود به عنوان دروازه ورود به بازارهای اروپا نیز مطرح باشد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت خاطرنشان کرد: نرخ رشد تجارت خارجی ایران و ترکیه نشان دهنده تثبیت و حرکت رو به جلو تجارت با ترکیه بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده جهت دسترسی به حجم سالانه ۳۰ میلیارد دلار می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری‌های بازرگانی باشد.

وی گفت: ترکیه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در سال واردات از کشورهای مختلف دارد که سهم ایران کمتر از ۵ درصد است و اگر چه تراز تجاری با ترکیه در حال حاضر مثبت است، اما این مثبت بودن مدیون صادرات گاز و نفت است.

خالقی تبار اظهار داشت: بر همین اساس مرکز آموزش بازرگانی، برگزاری همایش کاربردی ایران و ترکیه را تدارک دیده که دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد و در آن تلاش شده تا مسئولان تجاری، سفرا، رایزنان بازرگانی و مقامات دولتی به تبیین سیاستهای کاربردی تجارت ایران و ترکیه بپردازند.