افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است

به گزارشافکارنیوز،محمد فربد نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی و در پاسخ به این سؤال که چرا صنایع لبنی قیمت محصولاتشان را برای سومین بار افزایش داده‌اند، گفت: کدام برندها افزایش قیمت داده‌اند؟ افزایش قیمتی مشاهده نشده تا دلیلی برای آن عنوان شود.
وی افزود: تیرماه امسال و از بعد ماه رمضان صنایع لبنی طبق مصوبه مجاز شدند که قیمت محصولاتشان را ۱۵ درصد افزایش دهند.

فربد با بیان اینکه در آن ایام برخی صنایع براساس مصوبه ۱۵ درصد افزایش قیمت را اعمال کردند، گفت: اما برخی دیگر به دلایلی از جمله عدم کشش بازار و مسائل رقابتی این افزایش قیمت را اعمال نکردند، بنابراین طبق مصوبه مجازند هر وقت که تشخیص دهند این کار را انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: اگر صنایع لبنی افزایش قیمتی در محصولاتشان اعمال کرده‌اند باید تحقیق شود که این افزایش مربوط به همان ۱۵ درصد مصوبه بوده و یا افزایش علاوه بر آن ۱۵ درصد است.

فربد افزود: اگر صنایع لبنی بیش از مصوبه اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی کرده باشند می‌توان به آنها ایراد گرفت که براساس محدودیت‌های اساسنامه‌ها انجمن صنفی، برخورد با متخلفین برعهده انجمن نیست.

وی بیان داشت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باید با شرکت‌های خاطی که افزایش قیمت آنها توجیه لازم را ندارد برخورد کند و با دعوت از این شرکت‌ها در مورد افزایش قیمت محولاتشان توضیح بخواهد و اگر سازمان حمایت تخلف را محرز بداند آن واحد به واحد قضایی معرفی و با آن برخورد می‌شود.

فربد با بیان اینکه انجمن صنایع لبنی بیشتر جنبه ارشادی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: در صورتی که افزایش قیمتی در محصولات لبنی به ما اعلام شود موضوع را پیگیری کرده و توصیه‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ واحد لبنی در سطح کشور فعال و این صنعت یک صنعت رقابتی است که با توجه به اینکه برخی صنایع از مواد کیفی‌تر استفاده می‌کنند ممکن است قیمت تمام شده برای آنها بالاتر باشد.

فربد در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است، خرید حمایتی شیر با قیمت مصوب ۱۴۴۰ از دامداران باعثافزایش قیمت شیرخام و همچنین گرانی محصولات لبنی شده باشد، گفت: خیر، دولت به وظیفه قانونی خود در قبال حمایت از دامداران عمل کرده و این اقدام هیچ تأثیر نامطلوبی بر صنایع لبنی نداشته است.

وی افزود: دامداران شیر را با قیمت ۱۴۴۰ تومان به دولت می‌فروشند و افزایش قیمت فروش شیر را از دولت دریافت می‌کنند نه صنایع بنابراین خرید حمایتی شیر هیچ‌گونه تأثیری بر صنایع نداشته است.

براساس این گزارش: صنایع لبنی در سال جاری برای سومین بار اقدام به افزایش قیمت کردهاند در حالی که طبق قانون صنایع لبنی در سال جاری مجاز به یک بار افزایش قیمت ۱۵ درصدی بودهاند.