یعنی قاچاقچیان محترم، باقی پول را به مصرف كنندگان سوبسید میدهند؟ حتی قیمت هر نخ سیگار بهمن قرمز بزرگ هم حدودا ۲۷ تومان است و هر نخ سیگار فروردین برابر حدودا ۱۳ تومان است. چرا تصاویر سیگارهای داخلی بعنوان سیگار قاچاق منتشر شده است، چرا تعداد كامیون وكانتیرها با ارقام نمی خواند شاید....

به گزارش آینده، به تازگی سایت اقتصاد پنهان(پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) از امحای ۱۰۶ میلیون نخ سیگار قاچاق به ارزش دو میلیارد و ۷۸۴ میلیون ریال خبر داده و گزارش تصویری را نیز در همین رابطه منتشر کرده است.(لینک خبر)

اگرچه این اقدام ستاد مزبور که زیر نظر سعید مرتضوی اداره می شود، جای تقدیر و تشکر دارد، اما چند سوال را به ذهن متبادر می‌سازد. عمده این سوالات در زمینه فرمول محاسبات کارشناسان محترم این ستاد، یا اعلام کننده خبر است، که به شرح زیر به استحضار می رسد:

۱) چرا در تمام ۱۱ تصویر منتشر شده در گزارش تصویری مربوطه، روی تمام سیگارها، برند های ایرانی نظیر «بهمن»، «تیر»، «دی»، «فروردین» و… درج شده است و اصولا این سیگارها که در داخل کشور تولید می شوند، از کدام کشور مجددا به کشور قاچاق شده اند؟

جز در دو تصویر آخر به شماره های: «۲۲۷۹» و «۲۲۷۸» که در آنها نهایتا تصاویری از ۱۰ باکس ۲۰۰ نخی مارلبروی قرمز و ۱۳ بسته ۵ نخی سیگار برگ سایز مدیوم به چشم می خورد، در سایر تصاویر سیگار خارجی با برند معروفی دیده نمی شود؟

۲) سوال بعدی در مورد عدد اعلام شده در مورد تعداد سیگار های امحا شده است. هر ۸۵۰ نخ سیگار برابر یک کیلوگرم است.(قاچاق کالاهای دخانی و اثرات مخرب آن بر سلامت جامعه، دکتر حبیب اله فصیحی، فصل نامه پژوهشی، تحلیلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شماره ۱۲، صفحه ۲۵) بنابراین ۱۰۶ میلیون نخ ذکر شده در گزارش این ستاد، باید وزنی برابر ۱۲۴ هزار و ۷۰۵ کیلو گرم برابر حدودا ۱۲۵ تن داشته باشد.

هر کامیون در ایران می تواند حدودا ۲۲ تن بار حمل کند. بنابراین، این تعداد سیگار با احتساب بسته بندی، لااقل به ۶ کامیون با حداکثر بار احتیاج دارد(بدون در نظر گرفتن چگالی سیگار) در حالی که در تصاویر تنها یک کامیون به چشم می‌خورد!

۳) تنها وزن نیست و باید چگالی کالا را نیز در نظر گرفت! ابعاد هر پاکت سیگارت عادی از این قرار است: ۸.۵(۸ و نیم) سانتی متر طول، ۵.۵(۵و نیم) سانتی متر عرض و ۲.۵(۲و نیم) سانتی متر ارتفاع. در هر پاکت سیگار هم ۲۰ سیگار جا شده است. ۱۰۶ میلیون نخ سیگار برابر ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار پاکت سیگار است.

بعنی ۱۰۶ میلیون نخ سیگار، حجمی حدودا ۶۲۰ متر مکعب را اشغال می کند. این یعنی حجمی برابر یک ساختمان ۳ طبقه با مساحت ۱۰۰ متر مربع که در تصاویر چنین ابعادی به چشم نمیخورد!

کانتینر های ۲۰ تنی IC، ابعادی برابر ۲۰ فوت طول، ۸ فوت عرض و ۸ فوت ارتفاع دارند. این به آن معناست که حجم آنها برابر ۳۴.۵۶ متر مربع است.

به بیانی حمل این تعداد پاکت سیگار لااقل به ۱۸ کانتینر IC نیاز دارد، اما در تصاویر این تعداد کانتینر به چشم نمیخورد و البته در ابعاد یک ساختمان سه طبقه نیز سیگار قابل مشاهده نیست!

۴) در خبر آمده است ارزش این ۱۰۶ میلیون نخ سیگار قاچاق که امحا شده اند، ۲ میلیارد و ۷۸۴ میلیون ریال بوده است تا این پرسش پیش آید که سعید مرتضوی و همکارانشان، سیگار را نخی چند حاسب می کنند؟!

یعنی ارزش هر نخ از این سیگار ها حدودا ۲۶ ریال یا ۲ و نیم تومان است. کدام سیگار خارجی در بازار داخل به قیمت ۲ تومان بفروش می رسد؟ متذکر می شود که قیمت یک پاکت سیگار غیر قاچاق وینستون مدیوم که سیگار خارجی متوسط به شمار می رود ۱۵۰۰ تومان است که قیمت هر نخ آن را برابر ۷۵ تومان نشان میدهد.(البته سیگار نخی معمولا گرانتر است)

حتی سیگار بهمن قرمز بزرگ(که در تصاویر به وفور دیده می شود) در بازار برابر ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است. هر نخ سیگار بهمن هم حدودا ۲۷ تومان است و هر نخ سیگار فروردین بسته ای ۲۰۰-۳۰۰ تومانی برابر حدودا ۱۳ تومان است.

این موضوع این سوال را به وجود می آورد که اصولا کدام سیگار قاچاق ۲ یا ۳ تومانی در کشور وجود دارد؟
مسافت بندر عباس تا تهران ۱۳۳۴ کیلومتر است. کرایه حمل زمینی هر کیلومتر / تن بار تا سال ۸۹(اگر در سال ۹۰ گران تر نشده باشد) ۳۴ تومان است. به بیانی هزینه حمل هر تن سیگار(صرف نظر از چگالی سیگار و تعداد کانتینر مورد نیاز) از بندر عباس تا تهران، حدودا ۴۵ هزار تومان است. هر تن سیگار هم چنانکه در بند های قبل آمد برابر ۸۵۰ هزار نخ سیگار است.

یعنی تنها هزینه حمل قانونی(غیر قاچاق و بدون مصائب قانونی که قاعدتا قیمت حمل کالای قاچاق را بالاتر می‌برد) چیزی حدود ۱۸ تومان است، چگونه هر نخ سیگار می تواند ۲ تومان قیمت داشته باشد؟ یعنی قاچاقچیان محترم، باقی پول را به مصرف کنندگان سوبسید می‌دهند؟

یادآور می‌شود بر اساس آمارهای مذکور در فصلنامه داخلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها در سال ۸۷(سه سال قبل) چیزی حدود ۷ میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق شده است. اگر میزان قاچاق طی این سال ها ثابت مانده باشد، این رقم تنها ۱.۵(۱و نیم) درصد کل قاچاق سیگار به کشور است!

بر اساس گزارش این بولتن، ۲۵ درصد بازار سیگار ایران را سیگارهای قاچاق تشکیل میدهد. در این گزارش ارزش بازار دخانیات ایران بیش از ۳ هزار میلیارد تومان ذکر شده است. یعنی سهم ۲۵ درصدی سیگار های قاچاق در این بازار چیزی نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان است.

این به آن معناست که اگر از سال ۸۹ تاکنون ارزش بازار سیگار ایران ثابت مانده باشد، این ۲۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سیگار قاچاقی که امحا شده است، تنها ۰.۰۳۷(۰ممیز ۰۳۷) درصد سیگارهای قاچاقی در ایران است که رقم مهمی به نظر نمیرسد!(قاچاق کالاهای دخانی و اثرات مخرب آن بر سلامت جامعه، دکتر حبیب اله فصیحی، فصل نامه پژوهشی، تحلیلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شماره ۱۲، صفحه۲۰ تا ۲۵)

از سوی دیگر اختلاف فاحش ارزش(۰.۰۳۷ ارزش کل سیگارهای قاچاق در ایران) و وزن سیگارها(۱.۵ درصد وزن کل سیگارهای موجود در بازار داخل) نشان میدهد این وسط اختلافات قابل توجهی وجود دارد!

مجموعه این محاسبات نشان میدهد که در حالت خوشبینانه، مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز(که حتما سیگاری نیستند که توانستند چنین رقم هایی را اعلام کنند) در اعلام اعداد و ارقام دچار اشتباه شده‌اند، که با توجه به حساسیت موضوع، جای آن دارد کارشناسان اعلام کننده این خطای فاحش را اصلاح کنند.

با توجه به فرصت طلبی برخی رسانه های سیاه نما، چنین آمارهایی میتواند محل مناسبی برای جولان این رسانه ها باشد كه با بازبینی آمارهای مزبور، بی شك از شیطنت های رسانه ای جلوگیری به عمل خواهد آورد. ضمن آنكه آینده از تمام تلاشگران در زمینه مبارزه با قاچاق كالا، به خصوص این كالای خاص مرگ آور یعنی سیگار تشكر ویژه دارد.