زمین‌خواری در سال ۹۳ به کجا رسید؟

به گزارش افکارنیوز، شاید نتوان آمار دقیقی از زمین‎خواران ارائه کرد، چرا که برخی از آنها زمین‎های دولتی را تصاحب می‎کنند و برخی دیگر آن چنان زیرکانه عمل می‎کنندکه تا مدت‎ها نمی‎توان ردی از آن‎ها یافت. اما بر اساس آخرین آمار موجود درحال حاضر ۴۰۰ پرونده زمین‎خواری در حال پیگیری است.

مهرماه امسال بود که فریبرز واحدی - مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران - به وجود بیش از ۴۰۰ پرونده باز زمین خواری در مراجع قضایی در سال جاری اشاره کرد. به گفته وی این پرونده‎ها در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر در حال بررسی است و به محض اینکه احکام صادر شود، مانند مرحله قبل با زمین خواران برخورد می‌شود. پرونده های متعددی در حوزه شمیرانات و دیگر مناطق استان تهران در جریان است و به تمام این پرونده‌ها رسیدگی خواهد شد.

حالا اینکه دولت تا چه اندازه می‎تواند با زمین خواران برخورد ‎کند و سازمان ملی زمین و مسکن که متولی ساماندهی زمین است، چگونه عمل می‎‎کند جای بحثدارد. در طول این یک سال آماری از برخورد با متخلفان ارائه نشده و تنها آمار موجود شناسایی متخلفان و وعده های برخورد با آنها اعلام شده است.

به گفته واحدی زمین‌خواران در برخی از پرونده‌ها، مالیکت اراضی دولتی را به نام خود ثبت می‌کنند بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد زمین خواران داد اما پرونده‎های باز که در دادگاه‌ها هستند به بیش از ۴۰۰ پرونده در سال جاری می‌رسد.

در دور قبلی مبارزه با زمین خواران ۱۳۵ هکتار از اراضی دولتی آزاد شد که در دور بعدی هم این موضوع در دستور کار قرار دارد تا با همکاری سایر دستگاه‌ها به این موضوع رسیدگی شود.

حالا در آخرین روزهای سال ۹۳ نه تنها مقام معظم رهبری بلکه قوه قضائیه نیز بر برخورد با زمین خواران تاکید کرده و اعلام کرده‎است که با زمین خواران برخورد جدی می شود.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به سخنان زیست محیطی مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان محیط زیست گفت که از مرداد ۹۲ تاکنون موفق به کشف ۸۹۹ هکتار زمین خواری در پنج استان کشور شدند که بخشی از آن در گذشته توسط نهادهای نظامی با مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت برای مسکن مهر واگذار شده بود.

سید احمد نبوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست و تاکید بر جرم بودن زمین خواری تاکید کرد که مقابله با زمین خواری و حفاظت از اراضی ملی همان طور که ایشان تاکید کرده‎اند به صورت جدی با همکاری دستگاه قضایی در دستور کار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

بر اساس اعلام او، زمین خواری در استان‎هایی مانند فار، اصفهان، ایلام و البرز به طور کل توسط مردم صورت نگرفته است، بلکه در گذشته برخی نهادهای نظامی مناطق حفاظت شده را تحت عنوان اردوگاه دیوار کشی کرده سپس با در دست داشتن مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت آنها را به عنوان مسکن مهر واگذار می کردند.

بیشترین زمین‎خواری‎ها در کدام مناطق بوده است؟
بیشترین آمار زمین‌خواری مربوط به استان فارس است که ۵۶ هکتار از اراضی پارک ملی بمو، ۲۹ هکتار از اراضی محدوده دریاچه بختگان و ۱۸ هکتار در محدوده بهرام گور است. این در حالی است که ۲۶۰ هکتار از پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در اصفهان تحت عنوان مسکن مهر واگذار شده است. در استان اصفهان ۵۵۶ هکتار در مناطقی چون پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه غازی و نیز مناطق حفاظت شده قمصر، بَرزک و موته به تصرف زمین خواران درآمده است. ۱۶ هکتار از اراضی استان البرز نیز به تصرف زمین خواران درآمده است که پنج هکتار آن متعلق به منطقه البرز مرکزی است. همچنین ۳۲ هکتار از اراضی پارک ملی نایبند در استان بوشهر نیز به تصرف زمین خواران درآمده است.

از سوی دیگر ۱۷ هکتار در مَله گاله، ۱۸ هکتار در دشت ارژن و دریاچه پریشان، ۵۲ هکتار درمیان جنگل فسا، ۸ هکتار در بهشت گمشده، ۲ هکتار در آبشار مارگون و ۹۵ هکتار در هَرمد لارستان در سال های گذشته به تصرف زمین خواران درآمده بود که توسط نیروهای سازمان حفاظت از محیط زیست در استان ها شناسایی شد. در استان‎هایی همانند سمنان و خراسان جنوبی اراضی حفاظت شده سازمان محیط زیست دست نخورده باقی مانده است.

به گفته رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در ۱۰ ماهه امسال کشف زمینخواری ها با افزایش ۴۰ درصدی همراه شده است.