سود صدها میلیاردتومانی از واردات سرم‌

معضل کمبود و گرانی دارو های نوترکیب و انحصاری کشورهای خارجی موضوعی است که همواره بیماران ایرانی را آزار می دهد. این مساله مشکلات بسیاری را برای بیمارانی که مجبور به استفاده از داروهای انحصاری و وارداتی هستند ایجاد می کند که کوچکترین آنها ناقص ماندن روند درمان و در برخی موارد مرگ است.

به گزارش مشرق: اما در چند سال اخیر و با همت متخصصان و دانشمندان عرصه پزشکی گام های موثری در زمینه قطع وابستگی دارویی کشورمان از کشورهای بیگانه انجام شده است و توانسته تا حد زیادی بیماران خاص را نسبت به بهبودی امیدوار کند.

بیماری «ام اس» یکی از بیماری های شایع در کشور است که تکنولوژی ساخت آن تا سال ۸۵ تنها در اختیار چند کشور غربی قرار داشت ولی با تلاش شبانه روزی دانشمندان داخلی این دارو در داخل تولید و بعد از طی مراحل تست در وزارت بهداشت با قیمتی بسیار کمتر نسبت به نمونه خارجی در اختیار بیماران مبتلا به ام اس قرار گرفت.

عرضه این دارو توانسته در ۵ سال عرضه خود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را برای کشور به همراه داشته و تاکنون نیز کمبودی از لحاظ عرضه دارو در داخل کشور وجود نداشته است.

بنابر این گزارش، درچند روز اخیر وزارت بهداشت در اقدامی عجیب و با توجیه شکستن انحصار تولید این دارو! تصمیم به واردات داروی مورد نیاز بیماران «ام اس» از کشور آرژانتین که حتی روی موش‌ها هم آزمایش نشده، گرفته است. برخی از مسوولان این وزارتخانه مدعی شده اند که این دارو با دانش فنی داخل و در کشور آرژانتین تولید می شود! و بنای این وزارتخانه بر واردات نیست.
با توجه به اینکه انتشار خبر ورود این دارو به بازار، شرکت های تولید کننده غربی و آمریکایی را به دلیل ترس از شکسته شدن قیمت ها شوکه کرده، می توان تولید این نوع داروها را به عنوان یک سرپل استراتژیک مورد توجه قرار داد اما متاسفانه با بی توجهی مسوولان وزارت بهداشت، این امتیاز در حال از دست رفتن است.

اخبار موثق حاکی است که شرکت وارد کننده این دارو دارای ارتباطات ویژه ای با آقای خاص و جنجالی جریان انحرافی می باشد.
واردات این سرم‌های غیراستاندارد، صدها میلیارد تومان سود به جیب واردکنندگان می‌ریزد.
کارشناسان معتقدند هدف از این اقدام پرسود و البته به قیمت به خطر افتادن جان شهروندان، تامین بخشی از هزینه‌های انتخاباتی جریان انحرافی است، بویژه پس از آن که با تشدید رصدهای دستگاه‌های نظارتی، دست‌اندازی این جریان بر بودجه‌های عمومی، دچار اختلال شده است.

همچنین تعدادی از متخصصان صنعت داروسازی و بیوتکنولوژی با انتشار نامه ای از این اقدام انتقاد کرده اند. افرادی که در انتها این نامه را امضا کرده اند از صاحب نظران عرصه داروسازی هستند که نشان از دغدغه عمومی بین دانشمندان عرصه پزشکی برای حفظ این دستاورد بزرگ دارد.

حال مسوولان وزارت بهداشت با وجود هر توجیهی باید پاسخ دهند؛ چرا چنین دستاوردی را که حاصل تلاش های دانشمندان جوان کشور و حمایت های دولت است به راحتی تمام مورد بی مهری قرار می دهند؟