کاهش نرخ سود، سهام بانک‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد

گروه اقتصادی؛ داود حسنی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره تاثیر کاهش نرخ سود روی سیستم بانکی اظهار داشت: به‌طور عادی کاهش نرخ سود بانکی به نفع سهام بانک‌هاست، اما با شرایط بانک‌های ما، به‌طور قطع ضربه زیادی خواهند خورد؛ چراکه وقتی نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، امکان دارد بخشی از پول مردم از بانک‌ها خارج شود.

وی افزود: بانک‌ها نیز برای جبران این کمبود نقدینگی امکان دارد مجبور شوند از بانک مرکزی وام با نرخ ۳۴ درصد بگیرند که این، یک نوع پول پرقدرت است که اثر تورمی آن ۵برابر تزریق نقدینگی به‌طور عادی خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: زمانی که نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند، روی صنایع تاثیر می‌گذارد.
حسنی با بیان این‌که وضعیت بانک‌های کشور متاسفانه به حدی خراب است که به جای این‌که کاهش نرخ سود به نفع آنها تمام شود، به ضررشان خواهد بود، اما به هرحال کاری نمی‌شود کرد و بانک‌ها دیر یا زود با بحران بدی مواجه می‌شوند و سهامشان نیز تحت فشار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اثر تورمی کاهش نرخ سود و نرخ جریمه بانک مرکزی، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است که این موضوع، یکی از دلایل افزایش نقدینگی بوده است.
این کارشناس اقتصادی متذکر شد: بانک‌ها مجبور هستند برای جبران کمبود نقدینگی، از دو طریق نقدینگی جذب کنند؛ ‫یا از طریق قرض از بانک مرکزی با نرخ ۳۴ درصد، یا از طریق قرض از بقیه بانک‌ها با نرخ حدود ۳۰ درصد.

حسنی خاطرنشان کرد: در واقع بانکها ناچار هستند با نرخ بالا وام بگیرند و سود سپردهگذار را بدهند.