اقتصاد نفتی و دولتی؛ دو مشکل اساسی کشور

به گزارش افکارنیوز، وزیر اقتصاد طی سخنانی در نشست با هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، اولویت کشور را تولید و رونق اقتصادی عنوان کرد.

وزیر اقتصاد با ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر ملاقات های مداوم با نمایندگان بخش خصوصی اظهارداشت: خوشبختانه اکثریت نظرات مطرح شده در این جلسات در بسته پیشنهادی دولت و همچنین لایحه بودجه مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ریشه رکود در ایران با کشورهای دیگر جهان متفاوت است، گفت: رکود در کشور های غربی عوامل داخلی داشته و از برخی سیاست گذاری ها و برنامه های دولت ها سرچشمه گرفته است، اما در کشور ما رکود حاصل تحریم ها است.

طیب نیا ادامه داد: از دیدگاه دولت، اولویت اصلی کشور تولید و رونق اقتصادی است. هزینه های رکود و بیکاری برای کشور بسیار از هزینه های تورم بیشتر است اما ما در ابتدا به تورم پرداختیم چون معتقدیم برای رشد و رونق باید تورم کنترل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به " نفتی بودن " و " دولتی بودن " اقتصاد کشور گفت: باید تلاش نمایم تا این دو مشکل اساسی اقتصاد ایران مرتفع گردد تا شرایط مشابهی همچون دوران تحریم ها و یا کاهش ناگهانی قیمت نفت، نتواند تا این حد فضای اقتصادی و تولیدی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفت: کنترل تورم یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین اقدامات صورت پذیرفته توسط دولت تدبیر و امید است اما لازم است فضای رکود حاکم بر کشور در کمترین زمان مرتفع شود.

وی افزود: در این خصوص نشست هایی با حضور مدیران بانک مرکزی و نمایندگان بخش خصوصی به محوریت خانه های صنعت، معدن و تجارت در دو استان کشور تشکیل گردیده و امیدواریم این نشست ها در کلیه استان ها برگزار و مصوبات آن اجرایی و باعثرونق فضای اقتصادی گردد.

سهل آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ایجاد فرهنگ پرداخت مالیات در کشور اظهار امیدواری کرد که پرداخت مالیات به یک ارزش تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: امیدواریم در این شرایط خاص کشور از جمله عدم توان فعالان اقتصادی در تامین نقدینگی، عدم پرداخت بدهی های دولت به واحد های تولیدی و همچنین موانع ایجاد شده به دلیل تحریم ها مد نظر قرار گرفته و حرمت تولید کنندگان و صنعتگران حفظ گردد.