آخوندی تازه‌کار نیست که اشتباه می‌کند / مردم پولشان را دادند، اما خانه نگرفتند
گروه اقتصادی

- اهمال در اجرای مسکن‌مهر بالاخره گریبان وزیر راه و شهرسازی را گرفت. گفته می‌شود طرح استیضاح او به هیات رییسه مجلس داده شده، اما هیات رییسه مقابل استیضاح مقاومت می‌کند. دلیل مقاومت‌های هیات رییسه مشخص نیست، اما برخی از جریانات درون مجلس، علت اصلی این موضوع را نزدیکی ایام انتخابات مجلس می‌دانند.

به گزارشافکارنیوز، اما با این حال، مطرح‌کنندگان استیضاح وزیر راه و شهرسازی گلایه‌مند از این هستند که آخوندی وعده و قول در حوزه مسکن زیاد داده است، اما به وعده‌های خود عمل نمی‌کند؛ به‌طوری که بعد از گذشت حدود ۲۰ ماه همچنان پروژه‌های مسکن‌مهر بلاتکلیف مانده و نیمه تعطیل است و در عین حال، طرح‌های جدید مسکن رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته است.

در حال حاضر همه این مسایل باعثشده که مخاطبان حوزه مسکن از جمله متقاضیان مسکن‌مهر، روی خوشی به دولت تدبیر و امید نشان ندهند. علی‌رضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس در همین رابطه در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به گزارش کمیسیون درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن‌مهر اشاره کرد و گفت: یک زمانی برای یک کاری شخصی در نظر گرفته می‌شود که تازه کار است، اما آقای آخوندی قبلا وزیر مسکن و شهرسازی بودند و اطلاعات خوبی در حوزه مسکن دارد.

وی افزود: آقای آخوندی تازه‌کار نیست، بنابراین میزان انتظارات از ایشان خیلی بالاتر است و بر همین مبناست که کارنامه ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. انتظار این است که تقریبا قدم‌های مثبت و خوبی در این حوزه برداشته شود، اما تاکنون که هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

قول می‌دهید، عمل کنید
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که در یکی دو روز گذشته یک‌سری مراجعه‌کننده از مسکن پردیس و پرند داشته‌ام، تصریح کرد: مشکل اول این است که خانه‌ها یک مقداری گران‌تر شده و در تحویل خانه‌ها دوباره حرف و حدیث‌هایی ایجاد شده است.

خسروی با ذکر این نکته که قول و قرارهایی که مسوولان می‌گذارند، در روحیه و اعتماد مردم اثر دارد، متذکر شد: پشتوانه هر دولتی مردم هستند و اگر قرار باشد بدقولی‌ها اتفاق بیفتد، خیلی نمی‌تواند در مسایل دیگر، اعتماد مردم را جلب کرد.

وی عنوان کرد: البته در مسکن‌مهر به خصوص در شهرهای جدید مشکل وجود داشته و بقیه شهرها اقدامات خوب بوده و قابل تایید و پشتیبانی است، اما مسکن‌مهر شهرهای جدید که ۱۹ شهر است، اشکالاتی دارد و حتما باید یک تغییر و تحول جدی و سریع صورت گیرد.

پیشرفت فیزیکی مسکن‌مهر کمتر از یک درصد بود
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که وزیر راه و شهرسازی باید در موضوع مسکن‌مهر شخصا ورود کند، اظهار داشت: مسکن‌مهر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت یازدهم تحویل داده شد و همه دولتمردان نیز قبول کردند که پیشرفت فیزیکی مسکن‌مهر ۷۰ درصد بوده و روی این موضوع اتفاق‌نظر وجود دارد.

خسروی ادامه داد: حدود ۲۰ ماه نیز از عمر دولت یادهم می‌گذرد و اگر ما ماهانه یک درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه مسکن‌مهر داشتیم، باید تاکنون مسکن‌مهر به اتمام می‌رسید و تحویل مردم داده می‌شد، اما خلاف این اتفاق افتاد.

وی متذکر شد: این موضوع نشان‌دهنده این است که یک اشکال در کار ما به وجود آمده است؛ یعنی مسکن‌مهر در این دولت کمتر از یک درصد پیشرفت فیزیکی بوده است.

اشتباه آخوندی قابل بخشش نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت: اگر یک شخص تازه‌کاری به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب می‌شد، می‌شد کندی کار را پذیرفت، اما آقای آخوندی در حوزه مسکن تجربه بالایی دارد.

خسروی افزود: به نظر می‌رسد در بخشی از مدیریت‌ها باید تجدیدنظر شود و ایشان به صورت مستقیم در موضوع مسکن‌مهر ورود پیدا کند و به کار سرعت دهند.

وی با اشاره به دلایل کندی ساخت مسکن‌مهر عنوان کرد: دلایل مختلفی وجود دارد؛ یک دلیل آن شاید این باشد که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به طرح مسکن‌مهر ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: یک دلیل دیگر این است که طرح‌ها و ایده‌های جدیدی را می‌خواهند جایگزین کنند که برای این طرح‌ها باید یک‌سری کارهای کارشناسی انجام دهند و کارهای کارشناسی آنها طول کشید.

خسروی با بیان این‌که طرح جامع مسکن تازه نهایی شده است، عنوان کرد: همچنین بانک‌ها و موسسات پولی و اعتباری همکاری سابق را با وزارت راه و شهرسازی نداشتند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های زیرساخت و شرکت‌هایی که موظف به اجرای زیرساخت هستند مثل آب، برق، تلفن و فاضلاب، خودشان را درگیر مشکلات دیگر کردند و تکمیل واحدهای مسکونی مهر دیگر جزو اولویت‌های آنها نبود، بنابراین به سراغ جاهای دیگر رفتند و از این قسمت غافل شدند؛ با وجود این‌که مردم از قبل این پول‌ها و هزینه‌ها را پرداخت کرده بودند.

مردم پولشان را دادند، اما خانه نگرفتند
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هر چقدر هم که اجرای طرح طول بکشد، نمی‌توان استدلال آورد که هزینه‌ها بالاتر رفته است، چون مردم قبلا این پول‌ها را پرداخته بودند.

خسروی اظهار داشت: همه این مسایل باعثشد که عقب‌ماندگی در حوزه مسکن‌مهر را شاهد باشیم.

وی با بیان این‌که بیشترین مشکل را در مسکن‌مهر دو شهر جدید پردیس و پرند داریم، گفت: یک‌سری جاهایی وجود دارد که زیرساخت‌های آنها آماده نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که بهتر بود دولت طرح مسکن‌مهر را به اتمام می‌رساند و بعد به فکر طرح مسکن اجتماعی می‌افتاد، افزود: در حال حاضر عنوان‌ها تغییر کرده است؛ یعنی دولت قبل اسمش را مسکن‌مهر و این دولت مسکن اجتماعی گذاشته است.

با ۶۰ میلیون تومان کجا می‌شود خانه خرید؟!
خسروی با بیان این‌که ما روی عناوین خیلی بحثی نداریم، بحثما روی تعداد است، تصریح کرد: خود طرح جامع مسکن اعلام کرده که ۱۲ سال طول می‌کشد که یک نفر خانه دار شود؛ به طوری که یک فرد در کشوری مانند ایران هیچ چیزی نباید بخورد، هیچ چیزی نپوشد و همه پول خود را پس‌انداز کند تا بتواند خانه بخرد.

وی عنوان کرد: در حالی که الان کشور همسایه ما ترکیه فراخوان می‌دهد که من شما را با ۶۰ میلیون تومان صاحب خانه می‌کنم.

عضو کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: این جای تعجب و تاسف دارد که ما به‌گونه‌ای برخورد کنیم که افرادی در کشور ما سرمایه‌گذاری نکنند و این پول را ببرند در یک کشور دیگر و صاحب خانه شوند.

خسروی ادامه داد: شما با ۶۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توانید خانه بخرید؟ با ۶۰ میلیون تومان اصلا نمی‌شود یک خانه مناسبی را تهیه کرد.

وی اظهار داشت: این‌ها اشکالاتی است که وجود دارد و به نظر می‌رسد ما از قانون اساسی انحراف بسیاری پیدا کردیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: وظیفه دولتها این است که مسکن، شغل و آموزش را برای مردم فراهم کند، اما ما در این بخشها کوتاهی کردیم.