تقاضای ۱۵ کشور برای حضور در معادن ایران

به گزارش افکارنیوز، مهدی کرباسیان گفت: با توجه به اینکه معدن و صنایع معدنی در ایران بسیار جذاب است و تنوع مواد معدنی در کشور بسیار بالا است، تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش بسیار زیاد است و کشورهایی همچون آلمان، اسپانیا، دانمارک، قزاقستان، بلژیک و انگلیس درخواست‌هایی برای حضور در پروژه‌های ایرانی داشته‌اند، این در حالی است که درخواست شرکت‌های آلمانی، دانمارکی، قزاقستانی و هندی که چند ملیتی هستند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون عمان و کویت، برای همکاری با ایران را دریافت کرده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین کانادا، فرانسه، استرالیا، سوئیس و کره جنوبی هم درخواست‌هایی برای حضور در پروژه‌های اکتشافی و صنایع معدنی ایران داشته‌اند که مذاکرات در حال انجام است اما با توجه به اینکه مشکل نقل و انتقالات پول همچنان وجود دارد، قراردادها هنوز منعقد نشده است.

وی از پیشنهادات جذاب ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی خبرداد و گفت: مطابق قانون، جذابیت‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن ایران بسیار بالا است به نحوی که بهره‌برداری از معادن تا ۲۵ سال به این سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

به گفته کرباسیان، در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۹۳ معادل ۱۰.۷ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم که امید می‌رود با حفظ آن، معدن در رشد اقتصادی بتواند جایگاه مناسبی را کسب کند، این در حالی است که ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع عملیات در پهنه‌های اکتشافی تعریف شده که امیدواریم در سال جاری، پیشرفت قابل ملاحظه ای را تجربه کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را مدنظر قرار داده‌ایم تا بتوان علاوه بر انجام عملیات اکتشافی جدید، طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرده و در زمان‌بندی‌های خاص، پروژه‌های جدیدی را نیز شروع کنیم.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از رکود و ایجاد اشتغال، ضرورت دارد که پروژه‌های جدید معدن و صنایع معدنی در کشور شروع شود، این در حالی است که با وجود افت شدید درآمدی ایمیدرو در سال گذشته، تعداد پروژه‌های تکمیل شده افزایش یافت.

به گفته کرباسیان، در حوزه عناصر نادر خاکی و پرعیار سازی سنگ‌آهن، پروژه‌هایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده و تلاش داریم تا استفاده بهتری از ذغال‌سنگ صورت گیرد، ضمن اینکه مسائل زیست‌محیطی و ایمنی کار نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در سال جاری پروژه آلومینیوم لامرد کلنگزنی شده است و تلاش داریم تا عملیات اجرایی تیتانیوم کهنوج را آغاز کرده و طرح آنتیموان زابل نیز راهاندازی میشود.