به گزارش افکارنیوز، محسن رنانی روز گذشته با حضور در همایش «مناقشه اتمی، بیانیه لوزان و آینده اقتصاد» دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی اظهار کرد: عده‌ای معتقدند در دوران پسا تحریم سرمایه‌های خارجی به سمت اقتصاد ایران سرازیر می‌شود که تصور کاملا غلطی است و باید از این افراد پرسید کدام سرمایه‌گذار حاضر است در یک فضای حقوقی نابسامان که ممکن است در آن با یک سخنرانی یا یک تصمیم حق مالکیت سرمایه‌گذار از بین برود داخل کشور سرمایه‌گذاری کند؟ البته ممکن است خارجی‌ها پس از تحریم در میادین گازی و نفتی سرمایه‌گذاری کنند اما این تصور که فضای داخلی کشور پس از تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری مهیاست اشتباه است.

شرط عبور از بحران اقتصادی

وی با بیان اینکه راه‌حل مقابله با خلاء سرمایه‌گذاری داخل کشور استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور است، افزود: ایرانیان خارج از کشور در صورت بازگشت بر اساس برآورد‌های رسمی سه میلیارد و براساس برآورد‌های غیررسمی چهار میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌کنند که اطمینان می‌دهم منفعت آن از درآمد حاصل از توریست‌های خارج از کشور بیشتر است. رنانی در عین حال نیز گفت: البته جذب ایرانیان خارج از کشور شروطی دارد و در واقع تامین این شروط نیازمند عزم سیاسی است که در این زمینه باید فراتر از ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته شود.

نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی، مناقشه اتمی ایران» گفت: پس از بیانیه لوزان شاهد این بودیم که بیشتر توجه‌ها به این سوال که توافق چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟ معطوف است در حالی که این نکته فرعی است و در واقع نکته اصلی این است که ما باید چه اقداماتی انجام دهیم؟
رنانی در ادامه گفت: در عین حال که این توافق برای اروپا یک امتیاز محسوب می‌شود، برای آمریکا و ایران هم امتیاز است و معتقدم حتی اگر کنگره آمریکا هم در شکل‌گیری توافق سنگ‌اندازی کند، کشور ما حتی بدون حضور آمریکا باید به این توافق ادامه دهد چراکه در صورتی که آمریکا از توافق کناره‌گیری کند هم اروپایی‌ها به آن احتیاج دارند و این مساله حرمت تحریم‌های آمریکا را از بین خواهد برد.

وی افزود: توافق هسته‌ای برای اوباما به امری حیثیتی تبدیل شده است و هرچقدر هم کنگره سنگ‌اندازی کند، او پافشاری خواهد کرد بنابراین در شرایط فعلی لازم است تا بر شکل‌گیری توافق پافشاری کنیم. وی افزود: با وجود سوزاندن فرصت‌ها باید تهدید‌ها را به فرصت تعامل با اروپا و سایر کشورها تبدیل کنیم.

رنانی گفت: در یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رکود در تاریخ به سر می‌بریم که بخش بزرگی از اقتصاد ما منتظر نتایج مذاکرات می‌باشد. وی سپس افزود: خطای دولت یازدهم به حساب آوردن مساله ساماندهی مناقشات به عنوان برگی برنده و به منزله پیش‌زمینه حل سایر مسایل اقتصادی است و این یک ریسک بزرگ استراتژیک است. این استاد دانشگاه بیان کرد: مساله اتمی شرط لازم عبور از بحران‌های اقتصادی است اما شرط کافی نیست.

وی افزود: حل مسایل سیاسی از ۱۰ تا ۲۰ درصد به عبور از بحران‌های پیش‌رو و ۸۰ درصد به تصمیمات بعد از توافق‌های هسته‌ای وابسته است. وی همچنین خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ بعد از جنگ توافق ملی نانوشته‌ای بین جامعه و حکومت در مورد برگرداندن فرآیند‌ها به یک روند عقلانی برقرار شده است که همه باید برای به نتیجه رسیدن دولت یازدهم در آن سهیم باشند. وی مذاکرات لوزان را به مسابقات جام جهانی تشبیه کرده و گفت: در ابتدا نگران این بودم که نگرانی مردم از آینده مذاکرات خطرناک باشد اما اکنون که مخالفت میان دو جناح مخالف و موافق توافق به نوعی حساسیت ملی منجر شده است بسیار خوشحالم.

رنانی گفت: چند واقعیت در اطراف ما وجود دارند که باعثمی‌شوند پس از توافق وضعیت اقتصادی تغییری نکند. در واقع اقتصاد ما طوری بسته شده است که شرط لازم آن حل مناقشه هسته‌ای است اما شرط کافی این است که خودمان چه کاری انجام می‌دهیم. وی افزود: درهای اقتصاد ما به روی جهان بسته است و برداشتن تحریم‌ها دریچه‌های ورودی جهانی را باز می‌کند اما دریچه‌های خروجی اقتصاد ما به جهان همچنان بسته است که این مساله خاصیت رقابتی واحد‌های تولیدی را از بین برده است و باید فکری به حال آن بکنیم.

رنانی با اشاره به پایین بودن کارایی صنایع، فقدان مزیت رقابتی بودن و بیماری هلندی به عنوان دلایل بسته بودن دریچه‌های خروجی اقتصاد گفت: در کشور تقاضای داخلی و قدرت خرید کافی وجود ندارد. فقر گسترده در طبقه متوسط محرک تقاضای موجود است و بخشی از تولید که در رکود به سر می‌برد با مشکل فقدان تقاضا روبه‌رو است و همین مساله تقاضا در بازار را کاهش داده است.

فساد نظام اداری
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در مورد دارایی‌های مسدود شده ایران اظهار کرد: چشم امید افراد به دلارهای آزاد شده پس از شکست تحریم‌ها نباشد زیرا قسمتی از این ارزها باید در دعاوی حقوقی علیه ایران خرج شود و بخشی دیگر نیز به تدریج آزاد خواهد شد. وی در تشریح این مساله گفت: دلارهای آزاد شده می‌توانند فقط از شوک ارزی جلوگیری کنند و بخش دیگر آن برای تجهیز صنایع مصرف شود. این بخش از دارایی‌ها ممکن است باعثتثبیت بازار شود اما تحریکی ایجاد نمی‌کند.

رنانی از مهمترین نگرانیهای پساتحریم به آشفتگی در واردات اشاره کرده و گفت: به خاطر سالها تحریم در واردات آشفتگی ایجاد شد و در نتیجه یک یا چند بخش تولیدی با آسیبهای جدی مواجه شدند. این استاد دانشگاه در پایان فساد نظام اداری و بحران آب را دو مشکل مهم پیشروی دولت دانسته و تاکید کرد: تمام همت نظام باید صرف مقابله با این دو بحران شود. وی در پایان سخنان خود به آشتی ملی که نیازمند عزم روانشناختی مسوولان برای گرفتن تصمیمات جدی و عفو عمومی در جهت بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور به خصوص دانشآموختگان به داخل اشاره کرد.