چرا بورس نمایشگر درست اقتصادی کشور نیست؟
گروه اقتصادی

- محمد شکوری‌راد در گفت‌وگو با «افکارنیوز» با اشاره به روند نزولی بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط کنونی بزرگ‌ترین معضل و مشکلی که در بازار سرمایه با آن مواجه هستیم، کمبود نقدینگی است؛ البته این موضوع فقط به بازار سرمایه مربوط نمی‌شود؛ چراکه وقتی که نرخ سود بانکی ماهانه بیش از دو برابر نرخ تورم ماهانه است، بدیهی است که تمام سرمایه‌های پولی و نقدی به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذب می‌شود.

وی افزود: از طرف مقابل، بانک‌ها از جهت مشکلات نقدینگی که دارند و ناشی از مطالبات معوقشان است، دستشان بسته است، بنابراین گردش نقدینگی در جامعه بسیار کند شده است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بورس هم از این قضیه به طور قطع مستثنا نیست و وظیفه وزیر اقتصاد در شرایط فعلی این است که تمام تلاش خود را کند که این وضعیت را سامان دهد.
شکوری‌راد عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا این گپ قابل توجه بین سود بانکی و نرخ تورم وجود ندارد؛ در حالی که در طی چند دهه گذشته همواره نرخ سود بانکی کشور کمتر از تورم بوده است.

وی متذکر شد: در بازار سرمایه متاسفانه همین کمبود نقدینگی طی دو سال گذشته همواره احساس می‌شده و عمق بازار را به طور طبیعی خیلی کم کرده است، اما در شرایطی که مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس می‌دانند که نقدینگی زیادی در بازار نمانده، بدیهی است که نباید رفتاری کنند که منجر به خروج نقدینگی بیشتر از بازار بورس شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: به عبارتی، عرضه‌های اولیه‌ای که باعثدلخوری شدید سهامداران از مدیریت سازمان بورس شد و به نوعی خروجی آن را شاهد بودید که به صورت تجمع در آمد، ناشی از این است که فعالان حقیقی بازار واقعا از سازمان بورس توقع دارند که حامی آنها باشد.

شکوری‌راد در ادامه متذکر شد: یعنی کسانی که در شرایط فعلی ماندند و دارند سهامداری می‌کنند و این بازار را حفظ کردند، به طور طبیعی انتظار دارند که سازمان بورس حامی آنها باشد و از اقداماتی که منجر به خروج بیشتر نقدینگی از بازار و خلاء نقدینگی و کاهش قیمت‌ها می‌شود، جلوگیری کند.

وی گفت: در کل امکان دستکاری قابل توجه در بازار وجود ندارد، ولی به طور طبیعی زمانی که سهامداران از اقدامات سازمان بورس دلخوری دارند، موج بدبینی نیز نسبت به عملکرد سازمان ایجاد می‌شود و یک چنین مسایلی در بازار مطرح می‌شود و در کل شائبه‌هایی نسبت به رفتارها وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که بورس در ایران نمایشگر درست اقتصاد ایران نیست، عنوان کرد: بورس دماسنج اقتصاد است، اما یک مقدار بازار بورس ایران هنوز توسعه کافی پیدا نکرده است و حجم معاملات بورس به نسبت نقدینگی‌ای که در جامعه وجود دارد، ناچیز است و این نشان می‌دهد که هنوز بورس یک طفل خردسالی در ایران است.
شکوریراد یادآور شد: در حالی که در خیلی از کشورهای رو به توسعه، بازار بورس به بلوغ رسیده و حجم معاملات و گردش معاملات بسیار بالاست.