دولت از بازار سرمایه حمایت می کند

به گزارش افکارنیوز، پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) اعلام کرد: محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عصر روز سه شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، در گفت‌وگو با برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر حاضر شد و درباره مسایل بازار، ابهامات در صنایع مختلف، نرخ خوراک پتروشیمی ها در سال های ۹۱ و ۹۲ و نقش حمایتی مجلس شورای اسلامی از بورس سخن گفت.

مشروح این گفتگو در ذیل آمده است:

سوال: مدتی است بورس تهران با نوسان همراه شده؛ عمده ترین علل افت های چند وقت گذشته بورس چیست؟

معمولا بازار سرمایه در طبیعت خودش نوسان و بالا و پایین به صورت ویژه دارد و بسیار تحت تاثیر بخش واقعی اقتصاد و اتفاق های بخش های صنعت و تصمیم های اقتصادی و سیاسی در کشور قرار می گیرد. این بازار، تابع نوسانات منفی یا مثبت است، به هر حال افرادی که در بازار به فعالیت مشغولند به علت دانش بالایی که نسبت به سرمایه گذاران در سایر بازارها دارند، همچنین با تحلیل و مشاوره هایی که از افراد صاحب صلاحیت، می گیرند معمولا از طرق مختلف با توزیع ریسک و تنوع بخشیدن پرتفویشان به نحوی ریسک های خود را پوشش می دهند. به هرحال بازار با پتانسیل های بسیار خوبی رو به روست و از لحاظ قیمتی و تحلیل های بنیادی که کارشناسان و مشاوران سرمایه گذاری ارائه می دهند، وضعیت بسیاری از نمادها و بسیاری از سهم ها از وضعیت خوبی برخوردار است؛ با این حال تابع شرایط پیرامونی و بیرونی تحت نوسان قرار می گیرند.

سوال: مثل چه مواردی؟

بسیاری از موارد تابع ابهاماتی است که عمدتا در کلیت صنایع مختلف ممکن است، وجود داشته باشد، از جمله یکی از محورهایی که همواره مدنظر بوده، بخش پتروشیمی است که حجم بالایی از بازار را از لحاظ درصدی به خودش اختصاص می دهد. سازمان بورس در این مدت بسیاری از ابهاماتی را که مربوط به صنایع مختلف بود، برطرف کرده است. به علاوه با هماهنگی هایی که با قوه مقننه، بخش های اجرایی، سیاست گذاران و خود دولت به عمل آمد، بسیاری از این موارد برطرف شد.

برخی هم کماکان باقی مانده است؛ به عنوان مثال یکی از تهدیدهای بازار که شرایط ابهام آلودی را ایجاد کرده بود، نرخ خوراک صنعت پتروشیمی مربوط به سال های قبل از ۱۳۹۳ بود. به طوری که در سال ۱۳۹۳ نرخ خوراک بر اساس مصوبه مجلس به ۱۳ سنت افزایش پیدا کرد که قبل از آن ۷ سنت بود؛ اما به علت اینکه مصوبه ها و ابلاغیه ها، عطف به ماسبق شده بود، بازار و صنعت پتروشیمی را تحت تاثیر قرار داده بود، زیرا گزارش های حسابرسی که در حال استخراج است به صورت عطف به ماسبق منتشر می شد. خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته این مسئله با درصد قاطعیت بسیاری بالایی برطرف شده و نرخ گاز به همان حالتی که انتظار فعالان بخش پتروشیمی بوده برگشته که این خبر بسیار خوشی است که صنعت پتروشیمی از فشاری که در این زمینه بود نجات پیدا می کند.

سوال: از دیگر مشکلات بازار سرمایه، صنعت پالایشگاه ها و نرخ سود بانکی بود. در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟

پالایشگاه ها مقدار بسیار زیادی تحت تاثیر قیمت نفت بوده و در سال گذشته نیز پایین آمدن قیمت نفت تا ۴۰ دلار پالایشگاه ها را تحت تاثیر قرار داد که در حال حاضر قیمت نفت تا حدی به روند قبل بازگشته و امیدواریم دست کم در همین قیمت ۶۰ دلار باقی مانده و یا افزایش پیدا کند.

در کالاهای مختلف مانند روی، مس، و دیگر فلزات مانند فولاد، بازارهای جهانی روند مثبتی به خود گرفت که آثار و تبعاتش را روی نمادهای مختلف گذاشته است. در خصوص نرخ سود بانکی با اراده ای که وجود دارد و کاهش نرخ سود بانکی اعلام شده امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، البته هنوز این مصوبه از نظر ما دچار ابهاماتی است که امیدواریم در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار این ابهامات هم رفع شود.

سوال: جلسه وزیر اقتصاد با بانک ها و حمایت آنها از بورس چه نتایجی در بر داشت و سازوکار دولت در جهت حمایت از بازار سرمایه به چه شکلی خواهد بود؟

وزیر اقتصاد با همه فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی جلسات مختلفی را برگزار می کند و بسیاری از اتفاقات مثبتی که صنایع با آن مواجه بودند، مانند تعویق ۵ ساله کیفی سازی پالایشگاه ها، با تلاش و زحمات فراوان دکتر طیب نیا به ثمر رسید.

در خصوص اینکه بانک ها چه نقشی می توانند داشته باشند، بانک ها دو نقش اساسی دارند؛ یکی اینکه نمادشان در بورس مورد معامله قرار می گیرد. هر خبر مثبتی در جهت کاهش بهای تمام شده پول و اینکه بتوانند حجم بالاتری تسهیلات بپردازند و فعالیتشان را گسترش بدهند اولا در عملکردشان تاثیر می گذارد که تاثیرش به صورت مستقیم روی بازار و قیمت سهامش منعکس می شود.

اما بخش دوم؛ به هر حال از گذشته بانک ها در بورس فعال بودند و سهم خرید و فروش می کردند، به نظر شخصی من، این کار منعی برای بانک ها ندارد و در واقع بانک ها از بنگاه داری منع شده اند و خرید و فروش سهام توسط بانک ها اگر به قصد شرکت داری یا بنگاه داری نباشد مانعی ندارد.

سوال: رونق بورس چه امکانی را برای کشور ایجاد می کند؟

رونق بازار سرمایه می تواند یک اثر بسیار خوبی در اجرای فرامین مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی داشته باشد چون اولین بند اقتصاد مقاومتی بر شریک کردن مردم و توسعه بازارهایی مانند بورس و مشارکت مردم تاکید شده است. از این جهت لازم است همه مسولان و دست اندرکاران بخش اقتصاد برای رسیدن به اهداف و سیاست های تعریف شده اقتصاد مقاومتی، کمک کنند تا زمینه های رونق بازار سهام فراهم شود.

سوال: نقش مجلس شورای اسلامی در حمایت و رونق بازار سرمایه چیست؟

مجلسی ها حمایت از بورس را از اولویت های کار خود اعلام کردند و تمامی کمیسیون های مرتبط نیز در مجلس در تلاش برای رونق بازار سرمایه اند. بخش ها و روسای کمیسیون های مختلف به خصوص کمیسیون های اقتصاد و صنایع و معادن مجلس، توجه ویژه ای به ارتقای سطح و جایگاه بورس در اقتصاد دارند.

سوال: در جلسه ای که با نمایندگان مجلس داشتید چه تصمیم گیری هایی صورت گرفت؟

موضوع اصلی جلسه یاد شده صرف رونق بخشیدن به بازار سرمایه نبود بلکه دستیابی به یک وضعیت شفاف در کلیت بازار در جهت رونق بخشی، مورد بحثطرفین قرار گرفت.

این جلسات به یک کار و فعالیت دائمی و روزمره تبدیل شده است تا دو بخش سازمان بورس و قوه مقننه تفاهم و دیالوگ خود را افزایش دهند. سازمان بورس در تلاش است از نظرات نمایندگان محترم مجلس نهایت بهره را برده و سعی در جهت رفع ابهامات و خلاء های موجود به منظور هماهنگی بیشتر دارد.

سوال: برخی بینندگان شبکه خبر با ارسال پیامک از وجود رانت اطلاعاتی برای برخی افراد یا معامله گران خبر می دهند؛ شما چنین گزارش هایی دریافت کرده اید؟

اطلاعات نهانی و سوء استفاده از این اطلاعات در جهت منافع شخصی جرم محسوب می شود و ما در جهت افزایش شفافیت در بازار در اقدامی که به اطلاع تمامی سهامداران و فعالان بازار و رسانه ها رسید، اطلاعاتی که به صورت مشخص توسط ناشران، شرکت ها و بنگاه ها تولید می شود، با سیستم مکانیزه به نحوی طراحی کردیم که به صورت همزمان در سایتی با نام کدال افشا می شود. پیش از این نظارت هایی که انجام می گرفت قبل از انتشار اطلاعات بود که در جای خود به صورت درست انجام می شد؛ اما با این امکان جدید الکترونیکی از ابتدای خرداد تمام شرکت ها اطلاعات را به صورت مستقیم به مردم ارائه خواهند داد و کنترل های نظارتی به صورت پسینی خواهد بود.

سوال: در نشست خبریتان از بداخلاقی سهامداران حقوقی صحبت کرده بودید، در این خصوص توضیح بفرمایید.

سهامداران حقوقی و حقیقی دو بازیگر اصلی در بازار سرمایه هستند که نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کنند. از ابتدای سال جاری بیشترین حجم فعالیت در بازار سهام بر دوش حقیقی های بازار بوده است. افرادی که سرمایه های خود را وارد این بازار کرده و نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کنند.