ایرلاین‌ها‌ ۶‌ ماه ملزم به اجرای آیین‌نامه حقوق مسافر شدند

به گزارشافکارنیوز، روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ ‌‌از درخواست ایرلاین‌ها از وزیر راه برای تجدید‌نظر در آیین‌نامه حقوق مسافر‌ خبر داد.

بنا به گفته مقصود اسعدی سامانی‌‌ نامه‌ای به امضاء همه ایرلاین‌ها برای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، ‌‌ارسال شد، مبنی بر اینکه لازم است تجدید نظری در برخی مفاد این آیین‌نامه انجام شود.

شرکت‌های هواپیمایی از برخی مفاد ذکر شده در آیین‌نامه حقوق مسافر ناراضی و مدعی بودند، این آیین‌نامه در گام‌های نهاییِ تدوین‌، بدون حضور ایرلاین‌ها تهیه شده است و حقوق شرکت‌های هواپیمایی در این آیین‌نامه مدنظر قرار نگرفته است، بنابراین برای اجرای آن مشکلاتی دارند.

این را دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید.

مقصود اسعدی سامانی به فارس گفت که پس از ارسال نامه ایرلاین‌ها به وزیر راه و شهرسازی برای تجدید نظر در آیین‌نامه حقوق مسافر، آخوندی در پاسخ به نامه ایرلاین‌‌ها اعلام کرده است:فعلاً آیین‌نامه فعلی حقوق مسافر ۶ ماه اجرا شود و پس از آن بازنگری خواهد شد.

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی موارد و مشکلات اجرایی آیین‌نامه مذکور در این ۶ ماه آشکار خواهد شد و پس از آن نسبت به رفع ان اقدام می‌شود.

اسعدی سامانی این را هم گفت که به هر حال باید آیین‌نامه‌ای تهیه شود که در نهایت حقوق مسافر و حقوق ایرلاین ذکر شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این‌ درباره مشکلات آیین‌نامه فعلی به فارس گفته بود: ‌موردهایی در این آیین‌نامه قید شده، لازم است در جزئیات آن تجدید نظر شود؛ به عنوان مثال در این آیین‌نامه به موضوع ‌بروز نقص فنی و تأخیرات ناشی از آن، عوامل برون سازمانی مؤثر در بروز تأخیر، تأخیرات ناشی از شرایط آب و هوایی و همچنین تأخیرات ناشی از پروازهای عکس‌العملی توجه‌ای نشده است.

بنا به گفته اسعدی سامانی تأخیرات ناشی از عوامل برون‌سازمانی برای یک پرواز رخ می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی نقشی در بروز آن تاخیر نداشته‌ است، اما چنین موردی در آیین‌نامه مذکور، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ همچنین به موضوع تأخیرات عکس‌العملی توجهی نشده است، یعنی وقتی ایرلاینی در یک پرواز دچار تاخیر شود، قطعاً در پروازهای بعدی آن هواپیما که از قبل برنامه‌ریزی شده است، تا پایان روز تاخیر رخ می‌دهد و این موضوع موجب بروز مشکل برای مسافران خواهد بود، اما توجهی به این گونه تاخیرات هم نشده است.

اسعدی سامانی گفته بود که در آیین‌نامه مذکور به موضوع ‌تأخیرات ناشی از عوامل فنی هم توجهی نشده است؛ این مورد به ایمنی پرواز مرتبط است، در اغلب کشورهای دنیا چون عوامل فنی نقش تعیین‌کننده‌ای در ایمنی پرواز دارد، به موضوع‌ تأخیرات مرتبط با آن توجه خاص شده است، ‌معمولا این گونه تأخیرها مشمول جبران خسارت نمی‌شود‌، زیرا حفظ جان مسافر در اولویت است که در آیین‌نامه موجود به آن توجه نشده است.

‌وی تأکید کرده بود ‌که قطعاً بروز ابهامات در آیین‌نامه حقوق مسافر موجب ایجاد اختلاف نظر بین مسافر و شرکت‌های هواپیمایی می‌شود و مشکلاتی را برای مسافر، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد می‌کند.

اسعدی سامانی این راهم گفته بود که ‌‌در حال حاضر ایرلاین‌ها روشی را اجرا می‌کنند، مبنی بر اینکه تأخیر پروازی خود را از طریق پیامک و دیگر روش‌های اطلاع‌رسانی به مسافران اطلاع می‌دهند‌، اما در دستورالعمل جدید حقوق مسافر به این موضوع توجه نشده است که آیا مقطع زمانی جبران خسارت توسط ایرلاین چه زمانی است؟ اگر شرکت از قبل بابت تأخیر پروازی خود اطلاع‌رسانی کند، آیا میزان تأخیر از زمان درج شده روی بلیت محاسبه می‌شود و یا از زمانی که مسافر در فرودگاه حاضر می‌شود؟

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به هر حال هیچ آیین‌نامه‌ای قرار نیست همیشه و یکسان اجرا شود، مثلاً در سال‌ ۸۷ و دوره ریاست کاپیتان خانلری، آیین‌نامه‌ای درباره حقوق مسافر ‌‌مصوب شد، پس از آن در مردادماه سال ۸۸ ‌دوره ریاست محمدعلی ایلخانی نیز آیین‌نامه‌ای درباره حقوق مسافر ابلاغ شد، امسال هم که باز آیین‌نامه‌ای در ارتباط با حقوق مسافر ابلاغ شده است و ممکن است ریاست بعدی سازمان آیین‌نامه جدیدی در این باره تدوین کند.

بنابراین گزارش‌ ایرلاین‌ها از ۱۵ اردیبهشت ۹۴ ملزم به اجرای دقیق آیین‌نامه حقوق مسافر هستند و ‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در این‌باره‌ می‌گوید: ضمانت اجرایی این آیین‌نامه، ضمانت قانونی است.

بنا به گفته علی‌رضا جهانگیریان ‌حقوق مسافر در بخش‌های مختلف در این آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته شده است، چارچوب این آیین‌نامه بین‌المللی بوده و در همه کشورها اجرایی می‌شود.

بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ضمانت اجرایی این آیین‌نامه، ضمانت قانونی است؛ از این پس نظارت بر اجرای آن به دقت وجود دارد و تخطی از آن مشمول جریمه و اقدامات قانونی است.

آیین‌نامه حقوق مسافر، به حقوق مسافران در قبال تأخیرات پروازی پرداخته و همه جزئیات آن را اعلام کرده است.