آغاز تولید برق از پساب در نیروگاه‌های ایران

به گزارشافکارنیوز،مجتبی داودآبادی با اشاره به آغاز شمارش معکوس به منظور راه اندازی اولین طرح تولید برق از پساب، گفت: استفاده از پساب تصفیه خانه در صنعت نیروگاهی در حجم گسترده برای اولین بار در کشور در نیروگاه شهید مفتح همدان اجرا می شود.

این مقام مسئول در توانیر با تاکید بر اینکه استفاده از پساب در نیروگاه‌ها برای تولید برق منجر به کاهش مصرف آب منابع زیر زمینی به ویژه در شرایط بحران آب در واحدهای نیروگاهی کشور خواهد شد، تصریح کرد: به زودی بهره برداری از اولین و بزرگترین طرح تامین آب نیروگاهی کشور از پساب فاضلاب شهر همدان و افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه شهید مفتح همدان در ایام اوج مصرف برق در تابستان سالجاری برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی آغاز می شود.

معاون بهره برداری برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه پروژه انتقال پساب فاضلاب همدان با اعتباری در حدود ۸۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است اظهار داشت: مطابق با برنامه زمان بندی و سرعت عملیات اجرایی، پیش بینی می شود این پروژه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد.

وی با اعلام اینکه تمامی قطعات مورد نیاز از طریق تولید کنندگان داخل کشور تولید و تأمین شده است افزود: برای اجرای این طرح استفاده از شیرآلات فولادی ویژه و لوله های جی. آر. پی به منظور رفع مشکل خوردگی تجهیزات در دستور کار طرح قرار داشته است.

داودآبادی با اشاره به اینکه این پروژه تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت دارد و از لوله های انتقال پساب به قطر ۹۰۰ میلی متر و به طول ۴۴ کیلومتر استفاده شده است، تاکید کرد: با استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه همدان در نیروگاه گام موثری در راستای صیانت از محیط زیست و رفع کامل آلودگی شیمیایی و بیولوژیکی ناشی از پساب بر محیط زیست برداشته شده است.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همزمان با اجراي طرح انتقال پساب فاضلاب همدان به نيروگاه شهيد مفتح پروژه احداث برج خنك كن خشك يك واحد اين نيروگاه هم در راستاي افزايش راندمان نيروگاه و كاهش مصرف آب در حال اجرا است.