جمع‌بندی هسته‌ای راه ورود خودروسازان آمریکایی به ایران را باز نکرد

به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری دی هیل، جمع بندی هسته ای روز سه شنبه بین ایران و قدرت های جهانی، تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران را لغو کرده اما چند استثنا در زمینه تجارت مواد غذایی، فرش و قطعات هواپیما ایجاد شده است.

مقامات ارشد دولت آمریکا ساعاتی پس از اعلام جمع‌بندی هسته ای با ایران، اعمال تغییرات جزئی در تحریم تجاری آمریکا علیه ایران را تایید کردند.

بر اساس این گزارش، فارغ از چند استثنای برقرار شده بر اساس جمع بندی هسته ای، شهروندان آمریکایی و بنگاه های اقتصادی مثل شرکت های خودروسازی و بانک های این کشور همچنان «به طور کلی از هرگونه معامله با شرکت های ایرانی ممنوع هستند»

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: «تنها تغییری که ما در این تحریم ها در تاریخ اجرای توافق اعمال خواهیم کرد، اجازه واردات مواد غذایی مثل خاویار و فرش از ایران و صادرات هواپیمای مسافربری و قطعات هواپیما به ایران خواهد بود.»

تحریم های تجاری، به نحو گسترده ای امکان فروش هواپیما و قطعات هواپیما به ایران را محدود کرده و موجب شده که این کشور از نظر امنیت هوانوردی به یکی از بدترین کشورهای جهان تبدیل شود.

سقوط هواپیماهای مسافربری در ایران، موجب کشته شدن بیش از ۱۷۰۰ مسافر و خدمه هواپیما در این کشور شده است.
تصمیم دولت آمریکا مبنی بر مستثنی کردن این چند قلم کالا از تحریم تجاری ایران همچنین می تواند موجب رونق بازار فرش ایران شود. بر اساس گزارش تلویزیون دولتی ایران حدود ۱.۲ میلیون نفر در صنعت فرش بافی ایران فعالیت دارند.