تغییرات پساتحریمی آخوندی‌ در وزارت راه

به گزارشافکارنیوز،پس از توافقات هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک، ظاهراً دولت در حال آماد‌ه‌سازی خود و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای ‌شرایط پساتحریم و برنامه‌ریزی‌ ادامه مدیریت اقتصادی‌ ‌است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در وزارت راه و شهرسازی هم ‌تغییراتی در بخش مسئولیت سازمان‌های اصلی ایجاد خواهد شد و عباس آخوندی قصد دارد سازمان‌‌های استراتژیک و حساس زیرمجموعه خود را برای دوران پساتحریم آماده کند، البته قرار است این تغییرات از رأس هرم مدیریتی سازمان‌‌های تابعه آغاز شود.

اولین سازمان تابعه وزارت راه و شهرسازی که در دوران تحریم متحمل فشار‌های اقتصادی زیادی شد، سازمان هواپیمایی کشوری و صنعت حمل و نقل هوایی است در کنار آن، سازمان بنادر و دریانوردی هم در این عرصه با مشکلاتی مواجه شد که ترک بنادر ایران از سوی شرکت‌های کشتیرانی بزرگ دنیا و کاهش سرمایه‌گذاری در بنادر یکی از این موانع توسعه‌ای برای این سازمان درآمد - هزینه‌ای بود.

به هر حال عباس آخوندی که این روزها سخت درگیر تعاملات بین‌الملی و دیدار با مسئولان اروپایی است، از نگاه خود قصد دارد سازمان‌های مهم و استراتژیک این وزارتخانه را برای تعاملات بین‌المللی بعدی ‌آماده کند و تصمیم گرفته است این آماده‌سازی را با تغییر مدیران کلید بزند.

در گام اول با کنار رفتن ریاست سازمان هواپیمایی کشوری‌‌ عرصه برای ‌برنامه‌های آخوندی بازتر شد، وزیر راه و شهرسازی بلافاصله با استعفای علی‌رضا جهانگیریان موافقت کرد و پس از تعیین سرپرست موقت برای این سازمان(محمد خداکرمی) قصد انتصاب یکی از مدیران منتخب خود در این عرصه دارد.

در گام دوم شنیده‌ها حکایت از برکناری مدیرعامل فعلی سازمان بنادر و دریانوردی دارد. به هر حال در شرایط پسا تحریم مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی که اغلب تعاملات آن جهانی است، بسیار مهم است در حالی که محمد سعیدنژاد پیش از این سابقه فعالیت در بخش ریلی را داشته است و تخصص وی موضوعات بندری و دریایی نیست ضمن آنکه سیاست مدیریتی دقیق، در این سازمان برای آخوندی بسیار حائز اهمیت است.

شنیده شده است ظاهراً عباس آخوندی قصد دارد داود کشاورزیان، رئیس فعلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که از نگاه او وی از منظر‌ مدیریت‌ در سطح بالایی قرار داشته و روابط گسترده سیاسی دارد، را به سمت مدیرعاملی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب کند، اما به دلیل آنکه فعلاً شخصی مناسب برای ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای پیدا نشده است، موضوع برکناری محمد سعیدنژاد از ‌ریاست سازمان بنادر کمی زما‌ن‌بر خواهد شد.

از سوی دیگر موضوع ادغام سازمان هواپیمایی کشوری‌ و شرکت فرودگاه‌‌های کشور موضوعی است که از قبل مطرح بوده اما ظاهراً به تازگی دوباره طرح شده است، در این راستا «تشکیل سازمان‌ حمل و نقل هوایی» مطرح شده است که کشاورزیان بی‌تمایل نیست دوباره مثل سال‌های گذشته به عرصه حمل و نقل هوایی برگشته و ریاست این سازمان را بر عهده بگیرد و شاید قائم‌‌مقامی وزیر راه و شهرسازی؛ ‌

در این راستا ظاهراً از اواخر هفته گذشته تصمیماتی از سوی عباس آخوندی درباره ریاست سازمانهای تابعه مذکور اخذ شده است که به زودی اعلام میشود.