عربستان، قربانی جنگ نفتی خودساخته؟

به گزارش افکارخبر، عربستان سعودی در رأس سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) از ماه نوامبر سال گذشته که تصمیم گرفت علیرغم کاهش قیمت نفت، میزان تولیدش را کم نکند، وارد یک جنگ نفتی اقتصادی با آمریکا شد.

هدف عربستان از عدم کاهش تولید این بوده است که جلوی پیشرفت سریع صنعت شیل آمریکا را بگیرد و با پایین بردن قیمت‌ها، تولیدکنندگان نفت آمریکا را از کار بیکار کرده و ادامه عملیات را برای آنها دشوار سازد.

به گزارش وبسایت ولیووالک، عربستان سعودی معتقد است برای دستیابی به هدف طولانی مدت باید چند وقتی را در سختی سپری کنند و به قولی «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود.» اگرچه، به نظر می‌رسد عربستان سعودی، انعطاف پذیری صنعت شیل آمریکا را دست کم گرفته باشد.

سیاست جنگ نفتی عربستان نتیجه نمی‌دهد
تازه‌ترین گزارش‌های ثبات منتشر شده از سوی بانک مرکزی عربستان نشان داده است: تولیدکنندگان خارج از اوپک، حداقل در کوتاه مدت، آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد به قیمت‌ پایین نفت واکنش نشان نداده‌اند. مهم‌ترین تأثیر افت قیمت، نه کاهش میزان استخراج از چاه‌های موجود، بلکه توقف در توسعه تعداد چاه‌های نفت است. این امر نیازمند شکیبایی بیشتر است.

یک کارشناس صنعت نفت در عربستان سعودی گفته است: ‌ «این سیاست عربستان نتیجه نداده است و هرگز هم نتیجه نمی‌دهد.»

دلیل آنکه سیاست‌‌های عربستان سعودی به مقصود نرسیده، این بوده که تولیدکنندگان شیل‌ آمریکا راه‌هایی برای استخراج ارزان‌تر نفت یافته‌اند. اگرچه تعداد میادین نفتی کاهش پیدا کرده، میزان استخراج از میادین موجود افزایش یافته است. کارشناسان صنعت نفت تصور می‌کردند تولیدکنندگان شیل بتوانند هزینه‌هایشان را در سال جاری به اندازه ۴۵ درصد کاهش دهند.

عربستان سعودی با کسری بودجه مواجه شده است
اقتصاد عربستان سعودی وابسته به قیمت بالای نفت است. در پادشاهی عربستان سعودی، ۸۰ درصد درآمد از صنعت نفت تأمین می‌شود. این کشور غنی از نفت به خاطر کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه‌های نظامی با کسری بودجه روبرو شده است.

کسری بودجه موجب شده عربستان سعودی با سرعت زیاد ذخیره ارزی‌اش را خالی کند. امسال عربستان ۶۲ میلیارد دلار از ذخیره خود برداشت کرده و ماه گذشته نیز ۴ میلیارد دلار از بانک‌های محلی وام گرفته است. کسری بودجه عربستان سعودی به اندازه ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) امسال کشور تخمین زده شده است.

عربستان سعودی بر آن است که با فروش اوراق دولتی ۲۷ میلیارد دلار بهدست بیاورد؛ اقدامی که نشان میدهد این کشور از جنگ نفتی اقتصادی با آمریکا، آسیب دیده است و برای دستیابی به اهدافش نیاز به منابع مالی ارزشمند دارد.