رشد قاچاق را متوقف کردیم!

به گزارش افکارخبر، قاسم خورشیدی در گفتگوی تلفنی با برنامه پایش شب گذشته گفت: به نظر من موضوع افزایش قاچاق کالا در سال های اخیر محل تردید است. آمار و ارقام اقتصادی کشور نشان می دهد که با تلاش های انجام شده در سال ۹۳ رشد قاچاق در کشور کاملا متوقف شده است.



وی ادامه داد: همانطوری که در کل مباحثاشاره شد، قاچاق بیش از آنی که معلول موارد ذکر شده باشد، معلول فرآیندهای اقتصادی است. در کشور یک فرآیند اقتصاد یارانه ای داریم که ۵۰ سال گریبان کشور را گرفته و این بخش را نباید نادیده گرفته شود.



خورشیدی افزود: با اشاره به اینکه بخشی از قاچاق نیز خروجی بوده گفت: بسیاری از ساختارهای اقتصاد را مجموعه خصوصی، تعاونی و دولت ایجاد می کند. در سال ۹۳ با توجه به کاهش هشت درصد مصرف فرآورده های نفتی به صورت یارانه ای، عملا سه میلیارد کاهش واردات داشتیم.



معاونت برنامه ریزی و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در سال ۹۳ به میزان ۶۰ درصد کاهش قاچاق گوشی موبایل داشتیم. مخابرات در این زمینه همکاری داشته و ریجستر گوشی های قاچاق در حال انجام است. به این ریجستر یک سری اشکالات کارشناسی وارد است، بنابراین نمی خواهیم اقدامی انجام دهیم و مثل طرح شبنم آن را بعد از مدتی کنار بگذاریم.