به گزارش افکارخبر، نیل دونالد والش، نویسنده صاحب نام آمریکایی می گوید: رهبر موفق کسی است بیشتر رهبری را خلق کند.

همه ما می دانیم که برنامه های تربیت رهبران موفق، پرهزینه و زمان بر هستند، زیرا انتخاب گزینه های مناسب دشوار و پیچیده است. باید افرادی انتخاب شوند که نگرشی مثبت داشته و مشتاق یادگیری یاشند.

بررسی ها نشان می دهد که برای تربیت مدیران موفق باید به ۱۶ راهکار برای راهبری گزینه های مستعد توجه ویژه کرد:

۱. دورنمای گسترده انتخاب نمایید؛ انتخاب یک دورنمای گسترده به افراد کمک می کند تا برای دستیابی به آن از منطقه آسایش خارج شوند. این کار باعثمی شود تا اهداف بلندمدت و میان مدت در کنار اهداف کوتاه مدت، مورد توجه قرار گیرند.

۲. از راه های جدید عبور کنید. عبور از راه های گذشته، به نتایجی که در گذشته به آنها دست یافته اید، منجر خواهد شد. در مقابل، آنان که از راه های جدید استفاده می کنند، به نتایجی چشمگیر و فراتر از دیگران دست می یابند.

۳. فضای همکاری و نه رقابت ایجاد کنید.

۴. از تغییر استقبال کنید.

۵. دیدگاهی جهانی ایجاد نمایید. در دنیای امروز، بسیاری از فرصت های کسب و کار در فراسوی مرزها و نه در داخل کشورتان، در انتظار شماست.

۶. زمان را مدیریت کنید. در گذشته متوقف نشوید و به خیال پردازی در آینده مشغول نشوید. امروز و هم اینک را دریابید.

۷. کارهای روزمره را واگذار کنید. با واگذاری کارهای ساده و پیش پاافتاده، فرصت بیشتری برای فعالیت های دشوار و مهم خواهید داشت.

۸. از مخاطره جویی استقبال کنید. ریسک طلبی بخشی مهمی از رهبری است. و بدون پذیرش ریسک، شما با خطر از دست دادن موقعیت خود روبرو خواهید بود.

۹. کارکنان خود را توانمند کنید. رهبرانی که به دنبال توانمند نمودن کارکنان خویش هستند، آنان را برای اجرای وظایف دشوارتر در آینده آماده می کنند.

۱۰. همواره بازخورد ارائه کنید. دادن بازخورد عملکرد به کارکنان را باید یکی از عوامل موثر در بهبود اثربخشی فعالیت ها و اصلاح اشتباهات دانست.

۱۱. در مورد هر اشتباه یک گزارش تهیه کنید. در صورت وقوع یک اشتباه، گزارشی شامل بررسی دلایل وقوع آن و راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح آن را تهیه نمایید.

۱۲. هوش اجتماعی کارکنان خود را بالا ببرید. هوش اجتماعی یکی از عوامل مهم موفقیت سازمان های امروز است. اما استفاده از این هوش در گروی آموزش مناسب و توسعه ابعاد آن است.

۱۳. گردش شغلی را تشویق کنید. گردش شغلی می تواند توانایی ها و مسئولیت پذیری کارکنان شما را بهبود چشمگیری دهد. این اقدام مهارت های افراد را نیز ارتقا خواهد داد.

۱۴. مهارت های انسانی و مفهومی خود را تقویت کنید. اگر در سطوح عملیاتی، دانستن مهارت های فنی در اولویت قرار دارد، اما در سطوح میانی و بالایی سازمان، باید مهارت های انسانی و مفهومی توسعه یابد.

۱۵. رویدادهای دشوار و شرایط عدم اطمینان را مدیریت کنید. افراد مستعد منتخب شما باید مهارت مدیریت وقایع دشوار را به عنوان یکی از ویژگی های دنیای تجارت امروز بیاموزند.

۱۶. و سرانجام اینکه، از شکست ها درس بگیرید.