دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده طرح ندارد؟

به گزارش افکارخبر، فرهاد بیضایی با بیان این‌که در بحثنوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده دولت باید راهبری کند، اظهار کرد: در نوسازی بافت‌های فرسوده دولت باید تنها راهبری و نظارت کند و این کار را شرکت‌های خصوصی با مکانیسم‌های خاص معمول در دنیا باید انجام دهند.

وی با یادآوری این‌که احیای بافت فرسوده توسط شرکت‌های توسعه‌ای(developer) در تمام دنیا انجام می‌شود، تصریح کرد: مکانیسم احیا بافت‌های فرسوده باید بر اساس مشارکت مردم و به‌گونه‌ای باید باشد که مالکان و ساکنان از احیای این بافت‌ها منتفع شوند.

وی با تاکید بر این‌‌که در این صورت انگیزه احیای بافت‌های فرسوده افزایش می‌یابد، افزود: این در حالی است که نگاه جامعی در دولت برای احیای بافت‌های فرسوده وجود ندارد.

کارشناس مسکن بیان کرد: در احیا تنها نباید بافت‌ها احیا شود، ‌ بلکه باید تاسیسات، امکانات زیربنایی، روبنایی، فضای سبز، مراکز آموزشی و… نیز در احیا بافت‌های فرسوده مورد توجه قرار گیرد. در واقع متولی نوسازی بافت فرسوده باید فکر برای سرانه‌های شهری ساکنان این بافت‌ها کند، مسئله‌ای که تاکنون به آن توجه نشده است.

به گزارش تسنیم، پیش‌تر دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان نیز با بیان اینکه بخش خصوصی تمایلی به نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل سود ۲۴درصدی تسهیلات این بخش ندارد، به تسنیم گفته بود: این تناقض را به‌اطلاع معاون وزیر رسانده‌ایم اما تاکنون اقدام عملی در این رابطه انجام نشده است.

پورحاجت اظهار کرد: برای استفاده از وام نوسازی بافت فرسوده سامانه‌ای طراحی شده که متقاضیان در آن ثبت‌نام کرده و بر اساس اولویت‌بندی وام پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری این‌که سود این تسهیلات ۱۴ درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که بانک‌ها قراردادهای این تسهیلات را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که سود بانکی آن ۲۴ درصد است. بانک‌ها اعمال سود ۱۴درصدی را به پرداخت ۱۰ درصد سوبسید از سوی دولت موکول و اعلام می‌کنند که در این صورت تسهیلات نوسازی با سود ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.
وی با تأکید بر این‌که این رویه بانک‌ها باعثنگرانی انبوه‌سازان شده است، افزود: به‌دلیل این‌که بانک‌ها قرارداد را با سود ۲۴ درصد در دفترخانه‌ها تنظیم می‌کنند، انبوه‌سازان تمایل و رغبتی برای حضور در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که نوسازی بافت‌های فرسوده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، یادآور شد: در نوسازی این بافت‌ها مسائل فرهنگی، اجتماعی و… باید مورد توجه قرار گیرد و ورود بخش خصوصی به این عرضه نیازمند مکانیسم‌های تشویقی از جمله پرداخت وام با سود پایین‌ است.

پورحاجت با بیان اینکه قراردادهای دریافت تسهیلات باید شفاف شده و با قید سود ۱۴ درصد تنظیم شود، گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان این قضیه است و از نحوه تنظیم قرارداد توسط بانکها اطلاع دارد، اما با این حال هنوز اقدام عملی و کاری در این زمینه انجام نشده است.