عامل سیر نزولی بازار سرمایه چیست؟
به گزارشافکارخبر،حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، در خصوص علت افت بازار سرمایه با وجود توافقات گفت: با این وجود که از ابتدای سال شاهد رشد ۳.۵ درصدی شاخص بوده‌ایم باید نوسان را ذات بازار سرمایه دانست و غافل از تأثیر آن را بر روند بورس نشد.
وی در ادامه تصریح کرد: قبل از اعلام خبر توافقات بازار سرمایه عکس‌العمل‌های مثبت خود را نسبت به این اخبار نشان داده و در حال حاضر بورس در انتظار فاز اجرایی توافقات برای بازگشت به روند رشد است.
قالیباف در بیان سایر عوامل تأثیرگذار بر رشد بازار اظهار داشت: علاوه بر اخبار توافقات عوامل دیگری چون کاهش قیمت نفت، عملکرد شش ماهه شرکت، پیش رو بودن فصل مجامع، سود نقدی شرکت‌ها و سایر اخبار مختلف بر روند بازار موثر هستند.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه افزود: مهم‌ترین موضوع در شرایط فعلی بازار کمبود نقدینگی و کاهش حجم معاملات بوده که باعثتشدید روند منفی بورس شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: شرایط بازار سرمایه متأثر از شرایط اقتصادی کشور است و در صورت رفع ابهاماتی چون بحثخوراک پتروشیمی‌ها و صنایع انتظار شفافیت و ایجاد فضایی مناسب برای رشد بورس وجود دارد.
قالیباف در توضیح اقدامات بورس در سال‌جاری گفت: در سال‌جاری ابزارهای جدیدی برای رشد بازار ایجاد شده و به علاوه در پنج ماه گذشته از سال چهار عرضه اولیه داشته‌ایم.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار با اشاره به تأثیر شاخص از عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: عرضه و تقاضای سهامداران سیر صعودی و نزولی شاخص را در بازار تعیین می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه پذیرش و شفافیت در بازار سرمایه اقداماتی انجام شده تا بتوان قوانین مربوطه را اصلاح و نظارت کافی را بر شاخص بورس داشت.