به گزارشافکارخبر،ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: سال گذشته حدود ۱۶ هزار تن میگو در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال تولید این محصول به نزدیک ۲۰ هزار تن برسد.

وی افزود: براساس آمار شیلات سال گذشته ۲۲ هزار تن میگو در کشور تولید شد، ولی از آنجا که بخش عمده میگو تولیدی صادر می‌شود و براساس آمار گمرک که از ابتدای سال ۹۳ تا پایان ۴ ماهه امسال صادرات حدود ۱۷ هزار تن میگو را نشان می‌دهد، نمی‌توان آمار اعلام شده سازمان شیلات را مبنی بر میزان تولید میگو در سال گذشته را پذیرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه تولید صادرات محور یکی از اهداف اصلی آغاز تولید میگو در کشور بوده است، تصریح کرد: اما با توجه به اهداف صادراتی، برای تولید امسال و سال‌های آینده با دو مشکل مواجه هستیم.

قاسمی با بیان اینکه لازمه عرضه محصولات تولیدی به بازارهای جهانی اتصال به این بازارهاس، بیان داشت: بیش از اینکه این مشکل مربوط به بازارهای جهانی باشد، مربوط به مسائل داخلی است، چرا که برای حضور در بازارهای جهانی با تعداد زیادی دلال و واسطه‌های غیر ضرور مواجهیم و بعضا تسهیلات دولتی هم به سمت این دلالان تزریق می‌شود و صادرکننده‌های واقعی از آن بی‌بهره هستند.

وی تصریح کرد: مشکل دومی که در راستای اهداف تولید میگو با آن مواجهیم، این است که ما برای این دوران جدید یعنی دوران پسا تحریم برنامه نداریم، چرا که بازار عمده محصولات شیلاتی به خصوص میگو در قبل از تحریم‌ها اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است.

قاسمی بیان داشت: براساس متن سند برجام دولت آمریکا خودش را مکلف کرده که زمینه صادرات دو کالا یعنی فرش و محصولات شیلاتی به آمریکا شرایط مساعدی را به وجود آورد، در حالی که از این فرصت در بازار مصرفی آمریکا و حوزه آمریکای شمالی به طور کلی غافل هستیم و برنامه‌ای برای صادرات به این مناطق نداریم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با بیان اینکه با شرایط موجود توان تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن میگو را در یک برنامه پنج‌ساله داریم، گفت: بخشی از شرایط و امکانات صادرات را اتحادیه می‌تواند فراهم کند، اما کارهای پشیتبانی و حمایت‌های مادی و معنوی و فراهم کردن امکان و شرایط صادرات به عهده دولت است.

قاسمی افزود: براساس اعلام آمار فائو در ابتدای سال ۲ هزار میزان تولید میگوی پرورشی دنیا حدود یک میلیون تن بوده، در حالی که این عدد براساس آخرین آمار منتشر شده از فائو به ۳.۵ میلیون تن رسیده و این امر نشان می‌دهد که بازار مصرف میگو در جهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌های مختلف برای باز کردن صادرات محصولات شیلاتی به روسیه تلاش کردند، اما متاسفانه سازمان دامپزشکی کشور با محدود کردن شرکت‌ها برای صادرات این امکان را فقط برای چند شرکت خاص فراهم آورد و تا امروز بیش از ۲۰ تن میگو به روسیه صادر نشده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران بیان داشت: براساس آمار اعلامی از سوی روسیه سال ۲۰۱۳ این کشور ۱۸۰ هزار تن واردات میگو داشته، بنابراین ۲۰ تن صادرات میگو به این کشور اصلا رقمی نیست.

وی افزود: قبل از تحریم عمده‌ترین بازارهای صادراتی محصولات شیلاتی، اتحادیه اروپا و انگلستان بود و در دوران تحریم علاوه بر اتحادیه اروپا و انگلستان، چین و ویتنام هم اضافه شد.

قاسمی در مورد شرایط تولید ماهی قزل‌آلا پس از بحران بیماری VHS در مزارع کشور، گفت: پس از آن بحران تولید‌کنندگان حمایت جدی ندیدند، ولی با این حال در تلاش هستند، تا به میزان تولید سال‌های قبل برگردند و برای این امر کمک وزارت جهاد و حمایت‌های سیستم بانکی لازم است.

وی بیان داشت: مشکل اپیدمی انتشار ویروس VHS در ماهیان سردابی قزل‌آلا تقریبا حل شده است.

* امسال یک تن خاویار صادر می‌شود

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در مورد تولید خاویار پرورشی در کشور افزود: پیش‌بینی می‌کنیم، امسال یک تن خاویار پرورشی صادر شود.

قاسمی تصریح کرد: به طور متوسط سال گذشته از دریا و آبزی پروری حدود ۷۰۰ هزار تن محصول به دست آمد، در حالی که با داشتن برنامه منسجم به راحتی در مدت ۵ سال می‌توان به ۳ میلیون تن تولید دست یافت.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید ۳ میلیون تن نیازمند برنامه و همدلی است، تصریح کرد: اگر چه در کشور خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم، اما از پتانسیل‌های موجود حداقل استفاده را نمی‌کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف صادر شده است.