تداوم رکود ورشکستگی اقتصاد را بدنبال دارد
گروه اقتصادی

- اسداله عسگراولادی در گفت‌وگو با «افکارخبر» با بیان اینکه تورمی که با رکود توام است، تورم واقعی نیست اظهار داشت: تورم واقعی بیش از این رقم است و من اعتقاد به تورم ۱۴ و ۱۵ درصد ندارم.

وی افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر با رکود مواجه است و قدرت خرید مردم کم شده است؛ تورم به همین دلیل پایین آمده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که تورم هم بیکاری و هم کسادی درازمدت به دنبال دارد و این موضوع برای فضای کسب‌وکار خوب نیست، تصریح کرد: دولت باید به‌گونه‌ای عمل کند که کارخانه‌ها بتوانند تولید کنند و محصولات خود را بفروشند.

عسگراولادی تاکید کرد: این رکود خطرناک است و ما این رکود را نمی‌پسندیم. در نتیجه من این تورم را واقعی نمی‌دانم و تورمی است که با رکود ایجاد شده است.

وی با تاکید بر این‌که این تورم در درازمدت برای اقتصاد کشور مفید نیست، متذکر شد: حتما باید تورم را به‌گونه دیگری مهار کرد. تورم با رکود در درازمدت ورشکستگی به دنبال دارد و این خطرناک است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش «افکارنیوز» که تورم واقعی چقدر است؟ گفت: نمی‌شود گفت رقم تورم واقعی چقدر است، ولی وقتی بازارها را نگاه می‌کنید، تورم از ۲۰ درصد کمتر نیست.

عسگراولادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که مشکل تورم در اقتصاد ایران ساختاری و نهادی است، در صورتی که مشکل تورم را ریشه‌ای حل نکنیم، به نظر شما تا چه اندازه احتمال بازگشت تورم به نرخ‌های بالا وجود دارد؟ تاکید کرد: به نظر من در حال حاضرتداوم رکود برای اقتصاد کشور خطرناک است و تداوم رکود را باید مهار کنیم؛ این مهم است.

وی اظهار داشت: تداوم رکود در درازمدت همه چیز را از هم می‌پاشاند. در زمان نخست‌وزیری ۸ ساله این اتفاق افتاد. در یک دوره خاصی سعی کردیم با فشار و ایجاد رکود تورم را مهار کنیم که در نهایت با مشکل مواجه شدیم. بر این اساس، ما هم‌اکنون یک مقدار نگران هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: تورمی که الان روی ۱۵ درصد آمده است، باید ظرف ۵ سال این اتفاق می‌افتاد.

عسگراولادی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ تورم ۳۵ درصد بود و الان تا حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: رکود برای اقتصاد کشور مفید نیست؛ البته اگر تحریمها بشکند، اقتصاد کشور تغییر میکند. اما فکر میکنم ما پساتحریمی تا اردیبهشت سال آینده نخواهیم داشت و همه اینها باعث میشود که به اقتصاد لطمه بزند.