آقای نعمت‌زاده مردم خائن نیستند!
گروه اقتصادی

، روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری قابل تامل، جمله‌ای را بیان کرد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

به گزارشافکارخبر، محمدرضا نعمت‌زاده در خصوص «کمپین خودروی داخلی نخریم» گفت: «این یک خیانت است که کمپینی برعلیه تولید داخلی راه بیاندازیم، چراکه این موضوع یک بی‌انصافی برعلیه خودروسازان داخلی بوده و به مفهوم آن است که کمپینی برعلیه تولید ملی راه‌اندازی شود.»

وی در عین حال راه‌اندازی این کمپین را یک فعل حرام و مغایر با مصالح ملی دانست و عنوان کرد: «راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی یک عمل ضدانقلاب است، بنابراین راه‌اندازی کمپین بر علیه تولیدملی، اقتصاد ملی و اشتغال جوانان معنا ندارد.»

به اعتقاد نعمت‌زاده، «اگر خودروسازان امروز قیمت را ثابت نگه داشته‌اند، در عمل به مفهوم کاهش قیمت خودرو است.»

در حال حاضر این حمایت نعمت‌زاده از خودروسازان، نشان از فشاری دارد که تقریبا از حدود یک ماه گذشته به خودروسازان وارد شده است. در یک ماه گذشته کمپینی تحت عنوان «خرید خودرو صفر ممنوع» و «خودرو نخرید تا ارزان شود» شکل گرفت که این کمپین تاثیر زیادی روی بازار گذاشت؛ تا جایی که برخی خبرها حاکی از آن بود که خرید خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این روند حتی تا جایی پیش رفت که نه‌تنها خرید خودرو صفر کاهش یافت، بلکه قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی پیدا کرد؛ این در حالی است که خودروسازان باز هم روی ارزان نکردن قیمت خودرو تاکید داشته و دارند. اما در مقابل مردم در واکنش به اظهارنظر مدیران خودروسازان، تاکید دارند که «خودرو نمی‌خریم تا ارزان شود.»

کارشناسان، ریشه شکل‌گیری چنین کمپینی را عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال‌های گذشته می‌دانند که سبب شده نوعی بدبینی در بین مردم به‌وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گفته است: «خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند؛ چراکه طی سال‌های گذشته آن‌قدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید.»

به اعتقاد وی، «مدیران صنعت خودرو باید در رسانه‌ها حاضر شوند و برای یک‌بار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.»

این در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در تقبیح راه‌اندازی کمپین خرید خودرو صفر ممنوع، در باب حمایت از خودروسازان، این کمپین را یک خیانت بزرگ دانسته است.

البته حمایت نعمت‌زاده از خودروسازان موضوع تازه‌ای نیست، بلکه پیش از این‌ها هم او بارها در شرایط خاص از خودروسازان حمایت کرده بود؛ اما نکته قابل تامل در شرایط کنونی، روش تازه حمایت او است و این‌که نعمت‌زاده در مقابل جمعیت میلیونی حامی این کمپین که مردم ایران هستند، گفته است؛ «این‌ یک خیانت است که کمپینی برعلیه تولید داخلی راه بیاندازیم، چراکه این موضوع یک بی‌انصافی برعلیه خودروسازان داخلی بوده و به مفهوم آن است که کمپینی برعلیه تولید ملی راه‌اندازی شود.»

در مقابل این اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر سوالات بسیاری مطرح است که جا دارد آقای وزیر، به آنها پاسخ دهد.

آقای نعمت‌زاده، این‌که مردم بخواهند محصولات شرکت‌های خودروسازی با برندهای معروف دنیا رقابت کند و محصولاتی در سطح آنها داشته باشند، آیا خیانت است؟ این‌که مردم بخواهند بهترین خودروها در کشورشان تولید شود و برند ایرانی بخواهند، خیانت است؟ این‌که مردم بخواهند خودروهای تولید داخل حداقل در کشورهای آسیایی پرطرفدار باشد، خیانت است؟ مردم چندین دهه با خودروهای تولید داخل و مصرف سوخت بالای آنها ساختند و این‌که حالا توقع دارند به آنها ارزش داده شوند و اصلاحاتی در روند تولید خودرو صورت گیرد، خیانت است؟

همچنین آقای وزیر، این‌که مردم به واسطه خودروهای بی‌کیفیت کشته می‌شوند، خیانت نیست؟ به نظر شما افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت در کنار افت کیفیت، خیانت نیست؟ از نگاه شما کمپین نخریدن خودرو خیانت است، اما تولید خوروهایی که سال‌ها از کنار گذاشتنشان در جهان گذشته و فروش آنها معادل قیمت خودروهای روز جهان به مردم و خدمات پس از فروش در حد صفر است، خیانت نیست؟ چرا مردم ایران نباید خودروهای روز دنیا را با قیمت‌های مناسب و خدمات پس از فروش استاندارد سوار شوند؟

آقای نعمت‌زاده، حمایت از تولید داخل مایه افتخار است، اما حمایت از تولیدی که از قطعات بی‌کیفیت استفاده می‌شود؛ تولیدی که بعضی قطعه‌های آن در چین تولید و روی آن ساخت ایران زده می‌شود. بنابراین این کمپین خیانت نیست، بلکه هشداری است برای این‌که مردم جنس خوب و باکیفیت و با قیمت مناسب می‌خواهند. خودروسازان کیفیت، قیمت و ایمنی محصولات را بالا ببرند و استانداردهای لازم رعایت شود، آن زمان ببینند مردم از تولید داخل حمایت می‌کنند یا خیر!

آقای وزیر، این‌که مردم بعد از خرید خودرو دائما باید زمان خودرو را در تعمیرگاه‌ها بگذرانند و یا درگیر نمایندگی باشند، خیانت نیست؟! این‌که خودروسازان برای مثال سنسور دنده عقب را به عنوان آپشن می‌فروشند تا پول بیشتری از مصرف‌کننده بگیرند، خیانت نیست؟

آقای نعمت‌زاده به عنوان یک مقام مسوول شاید بد نباشد در خلوت خود سیاست‌های دولت را بررسی کنید؛ این‌که دولت نمی‌خواهد شرکت‌های بزرگ را که گردش مالی بالا دارند، از دست دهد و خصوصی کند و این موضوع حیاط خلوت یک‌سری آقازاده‌ها شده است. بر این اساس، مردم هم اگر کمپینی راه می‌اندازند، به این دلیل است که هر چه به مسوولان گفتند، نتیجه‌بخش نبوده و دولت در خصوص سیاست‌گذاری در بخش خودرو اقدام موثری انجام نداده است. به این ترتیب، هر سال وضع خودروسازان بدتر از گذشته شده است.

آقای وزیر، راستی شما و اطرافیانتان چه خودرویی سوار میشوید؟