دولت از مدیریت مخابرات کنار کشید؟

به گزارشافکارخبر،به موجب ماده ۲۸ اساسنامه شرکت مخابرات ایران، جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام به منظور تکمیل اعضای هیات مدیره این شرکت و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده است؛ صبح امروز تشکیل شد.

با توجه به غیبت غیر موجه نمایندگان دولت و سهام عدالت در جلسات هیات مدیره شرکت مخابرات که از ابتدای سال ۹۴ در جلسات هیات مدیره مخابرات ایران حضور نداشته‌اند، ‌ این مجمع فوق العاده به منظور تصمیم گیری برای تعیین نمایندگان حقیقی این دو عضو حقوقی برگزار شد و در حضور ۹۶.۲ درصد سهامداران این شرکت، نمایندگان حقوقی دولت در هیئت مدیره این شرکت معرفی شدند.

بر اساس ماده ۳۰ اساسنامه شرکت مخابرات، با توجه به تداوم غیبت دو شخص از اعضای هیات مدیره، باید مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل و تعداد اعضا تکمیل شود.

در عین حال مطابق با قانون تجارت در صورت غیبت ۴ جلسه غیر موجه و نیز غیبت ۶ جلسه به طور غیر متناوب هر یک از اعضای هیات مدیره به منزله استعفای آن عضو تلقی می شود.

در ترکیب هیات مدیره شرکت مخابرات ایران دولت جمهوری اسلامی ایران و سهام عدالت هر یک مالک ۲۰ درصد سهام این شرکت در کنار سهم ۵۰ درصد بعلاوه یک سهم شرکت توسعه اعتماد مبین هستند.

آخرین ترکیب هیات مدیره شرکت مخابرات که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه امسال به سازمان بورس اعلام شده نشان می‌دهد، محمد رضا مدرس خیابانی به نمایندگی از شرکت شهریار مهستان، سید مصطفی سید هاشمی به نمایندگی از گسترش الکترونیک مبین، نصرالله جهانگرد به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، علی بقایی به نماینگی از توسعه اعتماد مبین و محمد روح اللهی نیز به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان اصفهان به ۵ صندلی هیات مدیره مخابرات در حالی تکیه زده اند که سید اسد الله دهناد به عنوان مدیر عامل این ترکیب طی کمتر از ۵ ماه گذشته سکاندار این شرکت اصل چهل و چهاری بوده است.

در این جلسه، نمایندگان حقوقی بلوک ۴۰ درصدی دولت در مخابرات در مجمع فوق‌العاده حاضر شده و اعلام کاندیداتوری کردند.

سهامدار عمده می‌توانست برای انتخاب نمایندگان حقوقی دولت نیز تصمیم‌گیری و اعلام کاندیداتوری کند اما شرکت توسعه اعتماد مبین جهت همراهی با دولت از کاندیداتوری برای نمایندگان حقوقی دولت انصراف داد و به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت اصفهان به نمایندگی از سهام عدالت و وزارت امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت اعلام کاندیداتوری کردند.

با اعلام حمایت اعضای حاضر در مجمع فوق‌العاده، از کاندیداهای این مجمع طبق آئین‌نامه شرکت مخابرات ایران اعضای حقوقی مکلف شدند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز نسبت به معرفی نمایندگان حقیقی خود برای حضور در جلسات آتی هیئت مدیره شرکت اقدام کنند.