به گزارشافکارخبر،انتقادات آغاز شد به‌طوریکه هر از چند گاهی در سخنرانی‌های خود انتقادات شدیدی از نحوه اجرا و ساخت این طرح می‌کرد ‌. در جدیدترین این انتقادات که از قضا در رسانه ملی منتشر شد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به صراحت اعلام کرد که «حدود ۱۵۰ هزار واحد از مسکن مهر عملا در مناطق پرت و پلا قرار داشته و پس از گذشت چند سال هیچ متقاضی برای آنها پیدا نشده است.»


عباس آخوندی درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: مسکن مهر با ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در سرتاسر کشور کلید خورد و با توجه به تکمیل و واگذاری یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکن مهر و ۱۵ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی‌، حدود ۵۵۰ واحد مسکن مهر دیگر برای واگذاری و تکمیل باقی مانده است که سعی ما بر این است تا ۳۰۰ هزار واحد را تا پایان سال ۹۴ به اتمام رسانده و مابقی را نیز تا پایان سال ۹۵ تحویل دهیم‌.
وی با بیان اینکه تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر ۵۶۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز دارد، اظهار کرد: بخشی از مشکلات مربوط به واحد‌های افتتاح نشده به ما بر نمی‌گردد و مشکل از حدود ۲۰۰ تعاونی است که دراین عرصه فعال بوده و به دلیل اختلال در نحوه مدیریت با مشکلاتی مواجه شده‌اند که البته در این راستا مذاکرات‌ با وزارت کار برای تعیین تکلیف این تعاونی‌ها ادامه دارد‌.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تکمیل ۱۳ هزار واحد مسکن مهر و واگذاری آنها در هفته دولت به متقاضیان از اقدامات وزارت راه و شهرسازی بود‌. همچنین ماموریت ساخت ساختمان‌های عمومی از جمله بیمارستان، مساجد و امثالهم نیز به وزارت راه‌وشهرسازی واگذار شده بود و وزارت راه و شهرسازی توانست در این هفته در نقاط مختلف کشور برخی از این ساختمان‌های عمومی را افتتاح کند‌.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامناسب اکثر مردم برای تملک مسکن، برنامه‌های این وزارتخانه را برای تامین مسکن و اجرای طرح‌هایی از این دست تشریح کرد و گفت: در حال حاضر شاخص تملک مسکن در کشور وضعیت مناسبی ندارد‌. در گذشته یک خانوار ایرانی با درآمد متوسط به‌طور میانگین با پس‌انداز شش ساله قادر به تامین خانه برای خود و خانواده بود در حالی‌که در حال حاضر این میزان به ۸/۱۱ سال رسیده است‌. اینها در حالی است مدت زمان لازم برای خرید خانه توسط طبقات و دهک‌های پایین تا ۲۵ سال نیز افزایش داشته است و به همین خاطر می‌توان گفت تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد‌.

وی با اشاره به اینکه در گذشته چیزی حدود ۶۰ درصد واحدها به بخش تملک مربوط بود و ۴۰ درصد به اجاره تخصیص پیدا می‌کرد معکوس شدن این رقم را طی سال‌های اخیر یادآور شد و افزود: براساس آماری که از سوی مرکز آمار ایران ارایه شده در تهران نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی خالی داریم که این امر نشان‌دهنده سوداگری در امر ساخت و ساز است‌. همچنین این مساله موید این مطلب است که در ایران همواره ملک وسیله حفظ قدرت و پول بوده و کارکرد خود را برای رفع نیاز به کارکردهای دیگر برای قشری خاص تغییر داده است‌.

به گفته آخوندی، قاعده فروش تراکم و وضعیت نابهنجاری که شهرهای حال حاضر به خود گرفته‌اند محصول فروش تراکم و سوداگری است که دولت با اعمال قانون مصمم به برطرف کردن آنهاست‌. همچنین مساله اقتصاد ایران قرار گرفتن در وضعیت رکورد تورمی است‌.

آخوندی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبارات مالی و خدمات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس قرارداد مدیریت مالی با بانک مسکن منعقد شده است، افزود: در حال حاضر شهر جدید پردیس برای خدمات زیربنایی و روبنایی خود به یک‌هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و تامین مالی آن با توجه به اینکه بودجه صفر است ممکن نیست‌. به همین خاطر نیز برای رفع این مشکل با انعقاد قرارداد مدیریت مالی با بانک مسکن در صدد رفع این مانع قدم برداشته‌ایم‌.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خدمات روبنایی شامل جدول‌کشی، خیابان‌کشی و احداثمعابر از جمله وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و خدمات زیربنایی از جمله آب، فاضلاب، برق وظیفه وزارت نیرو است از تخصیص پنج هزار و ۳۰۰ میلیاردی دولت به وزارت نیرو در این‌باره خبر داد‌.

اتصال چالوس به آزادراه شمال

وی در ادامه به مباحثحمل و نقل کشور اشاره کرد و افزود: قطعه پنجم آزادراه تهران - شمال هم تعریف شده است تا شهر چالوس هم به این آزادراه متصل شود‌. این طرح به چند قطعه تقسیم شده که قطعه چهارم آن از سمت چالوس افتتاح شده است اما ما قطعه پنجمی هم برای آن تعریف کردیم تا شهر چالوس هم به این آزادراه بپیوندد‌.

وی با بیان اینکه این آزاد راه با ۲۸ تونل از تهران تا شهرستانک، حدود ۶۰ کیلومتر راه را کاهش داده است و می‌توان گفت قطعه دوم و سوم آن تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهد شد، افزود: قطعه سوم این طرح سخت‌ترین بخش این آزاد راه است و در حوالی هزارچم، بخش مهندسی پیچیده‌ای داریم که کار ما را بسیار دشوار کرده است‌.

آخوندی با اشاره به اینکه در بخش ریلی حلقه مفقوده‌ای به نام راه‌آهن حومه‌ای داریم، گفت: روزانه ۱۱۷ هزار خودرو میان تهران و کرج در تردد هستند و اگر این رفت و آمدها از طریق حمل‌ونقل ریلی صورت پذیرد، هم مسیر کوتاه‌تر می‌شود و هم سوخت کمتری مصرف می‌شود ضمن اینکه ترافیک نیز کاهش می‌یابد‌.

آخوندی با بیان اینکه تاکنون ۴۴۶ کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای در دستور کار قرار گرفته است، افزود: هدف ما چهار خطه کردن خطوط موجود و احداثسه هزار کیلومتر راه‌آهن دو خطه و بهره‌برداری از ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است‌.

وی افزود: در حال حاضر دو هزار و ۲۰۵ واگن در حوزه ناوگان ریلی مشغول به کار هستند که این رقم تا سال ۱۴۰۰ باید به چهار هزار واگن برسد‌. در حال حاضر ۲۴۸ هواپیما داریم که حدود ۱۰۰ فروند آنها زمینگیر است و فقط ۱۴۸ هواپیما فعال هستند بنابراین این حوزه نیاز به نوسازی دارد‌.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز ۵۵۰ فروند هواپیما که حدود ۶۰ میلیارد دلار روی دست دولت خرج می‌گذارد، گفت: همه دارایی ناوگان‌ برخی ایرلاین‌ها به اندازه قیمت دو هواپیمای نو هم نیست‌.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۷ فرودگاه داریم که ۶۰ فرودگاه درجه دو و سه هستند و فقط هفت فرودگاه در حد بینالمللی است، اظهار داشت: یک برنامه فوری برای احداث ترمینال پایانههای جدید با ظرفیت پنج میلیون مسافر در سال داریم که امیدواریم تا پایان سال آینده وارد مدار شود. مرحله بعدی تکمیل فرودگاه امام از زمان آغاز تا پایان ۳۰ ماه به طول خواهد انجامید.