نرخ‌های سود بانکی بالاست

به گزارشافکارخبر، کوروش پرویزیان، در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود تسهیلات و سپرده برای اقتصادی ایران در شرایط فعلی بالا نیست، اظهار داشت: من هم فکر می‌کنم باتوجه به نرخ تورم، نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات بالا است.


وی با بیان اینکه چند عامل موجب بالا مانده نرخ سود سپرده و تسهیلات شده است، افزود: یکی از این عوامل وجود موسسات غیرمجاز است. این موسسات، سپرده قانونی به بانک مرکزی نمی‌دهند و سود سپرده و تسهیلات بیشتری را تعیین می‌کنند و این یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار پول و نرخ سود است.


پرویزیان تصریح کرد: موسسات غیرمجاز بدون هیچ‌گونه نظارتی هم در نرخ‌گذاری برای سپرده و هم تسهیلات آزاد هستند و شرایط دلخواه خود را در سپرده‌گیری دارند.


وی در پاسخ به این سوال که بر این اساس تا زمانی که موسسات غیرمجاز وجود داشته باشند امکان کاهش نرخ سود نیست، گفت: این موسسات تاثیر عمده‌ای بر بازار پول دارند اما این تنها عامل نیست بلکه نیاز شدید اقتصاد به نقدینگی موجب ارائه درخواست‌های زیاد در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات شده است و طرح‌های بسیار زیادی برای تأمین مالی معرفی می‌شوند.


مدیرعامل بانک پارسیان افزود: عطش نقدینگی و یا تنگنای مالی در بازار زیاد شده و همین مساله شرایط را بر خلاف خواست شبکه بانکی رقم زده است. بنده به عنوان کارگزار بانکی معتقدم نرخ سود بالاست و اقتصاد کشور نیازمند کاهش نرخ سود است اما این دو عامل اصلی مانع از چنین اقدامی می‌شود.

ضرورت کاهش نرخ‌های جریمه اضافه برداشت و سپرده قانونی

رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به راهکارهای موجود برای عبور از این شرایط اظهار داشت: در کنار ساماندهی موسسات غیرمجاز نیاز به تجدیدنظر در برخی سیاست‌های پولی و بانکی است. پیشنهاداتی بانک‌های خصوصی و دولتی در جلسه مشترک به دولت و بانک مرکزی داشتند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

پرویزیان گفت: این اصلاحات در حوزه نرخ سپرده قانونی، بازار بین بانکی و انعطاف در نرخ جریمه ۳۴ درصدی اضافه‌برداشت از منابع بانک‌ها بود.

وی تاکید کرد: اگر این اقدامات انجام شود نرخ سود بانکی روند نزولی در پیش خواهد گرفت که شاهد مثال آن کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به ۲۶ درصد با دخالت منطقی بانک مرکزی بود. این اقدامات کمک می‌کند که شاهد کاهش بیشتر نرخ سود باشیم.

مدیرعامل بانک پارسیان تصریح کرد: برخی بانک‌ها به بانک مرکزی بدهی دارند و برای بازپرداخت آن مجبور به جذب سپرده زیاد با ابزار نرخ‌ سود سپرده بالا می‌شوند. اگر بانک مرکزی نرخ جریمه اضافه برداشت را کاهش دهد، تنگنای مالی برای این بانک‌ها کاهش خواهد یافت.