انبارهای دخانیات خالی شد

به گزارشافکارخبر، محمدحسین برخوردار اظهار داشت: صنعت سیگار در دنیا جزء درآمدزاترین صنایع محسوب می‌شود و معمولاً در بین ۱۰ اقتصاد اول دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: در ایران نیز صنعت دخانیات معمولاً در رده دوم یا سوم اقتصاد کشور قرار داشته و بعد از نفت با غله رقابت می‌کرده است.

وی با اشاره به اشتغال ۷ هزار نفر در صنعت دخانیات کشور، گفت: ۷ مرکز تولیدی و ۲۴ مرکز توزیعی در صنعت دخانیات ایجاد شده است.

برخوردار ادامه داد: سهم دخانیات تولید داخل در گذشته در بازار ۲۴ میلیارد نخ در سال بوده که بعد از طی یک دوره به ۱۴ میلیارد نخ رسید و این رقم در سال گذشته ۸.۴ میلیارد نخ بوده است.

وی با اشاره به افزایش قاچاق دخانیات، گفت: این مسئله باعثکاهش سهم تولیدات داخل در بازار شده است.

* واگذاری دخانیات بدون ایجاد زیرساخت

وی در ادامه با انتقاد از واگذاری شرکت دخانیات بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم، گفت: کاهش تولید شرکت دخانیات از جمله نتایج این واگذاری بوده و در شرایطی که تعداد پرسنل این شرکت بالا و ماشین‌آلات آن قدیمی است، کاهش تولید هزینه بالایی را ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: بهتر بود قبل از واگذاری، زیرساخت های نیروی انسانی اصلاح می‌شد و طرح توسعه و نوسازی ماشین‌آلات و مطابقت‌سازی تولید با بازار صورت می‌گرفت.

مدیر عامل دخانیات، واگذاری این شرکت را یک اشتباه عنوان کرد که در دولت قبل انجام شده و باید برایش فکری شود.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد سهم شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد اختصاص دارد، گفت: ۴۰ درصد سهم شرکت دخانیات بابت سهام عدالت و ۵ درصد نیز بابت سهام ترجیحی کارکنان واگذار شده است.

* کاهش سطح نیکوتین و قطران تولیدات داخل

وی فعال شدن بازار فروش محصولات دخانیات را از جمله برنامه‌های مهم این شرکت عنوان کرد و افزود: قصد داریم در ارائه محصولات جدیدتر در قالب برندهای قدیمی و جدید طوری عمل کنیم که سطح نیکوتین و قطران این تولیدات کاهش یابد و به سطح استاندارد برندهای معروف جهان برسیم.

برخوردار این اقدام را عاملی برای کاهش سهم قاچاق عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هیچ نظارتی بر کیفیت سیگارهای قاچاق وجود ندارد و این تولیدات به هیچ عنوان با استانداردها مطابقت ندارند.

وی با بیان اینکه یک نوع سیگار به عنوان یکی از محصولات جدید دخانیات با میزان نیکوتین و قطران پایین طی یک ماه آینده عرضه خواهد شد، گفت: این مسئله به مرور شامل محصولات دیگر نیز خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۰ درصد سیگار مصرفی داخل از طریق قاچاق تأمین می‌شود و میزان مصرف سیگار در کشور به ۶۷ میلیارد نخ می‌رسد.

وی با اشاره به وجود آزمایشگاه‌های مجهز در شرکت دخانیات، گفت: سیگارهای وارداتی و قاچاق را در این آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌دهیم، در برخی مواقع استفاده از سیگارهای قاچاق برای جامعه مضر است ولی به دلیل قیمت پایین مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیر عامل دخانیات در ادامه با اشاره به تأکید برخی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بر افزایش مالیات بر فروش سیگار با هدف کاهش مصرف این محصول، گفت: این روش در شرایطی مؤثر خواهد بود که در محل فروش، صندوق الکترونیکی وجود داشته باشد و خریدار، مالیات بر ارزش افزوده را در زمان خرید بپردازد، ولی در ایران که چنین شرایطی در اکثر مراکز فروش حاکم نیست، باعثافزایش قیمت تمام‌شده تولید و در نتیجه تقویت قاچاق خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهادی برای بازنگری در واگذاری شرکت دخانیات داشته‌اید؟ نیز گفت: ما پیشنهادی نداشته‌ایم، ولی اگر صاحبان سهام این پیشنهاد را ارائه و پیگیری کنند، به نفع شرکت دخانیات خواهد بود.

* انبارهای دخانیات خالی شد

وی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت فروش تولیدات شرکت دخانیات نیز گفت: طی دو ماه اخیر نسبت به سه ماهه اول سال، افزایش تولید و فروش را داشته‌ایم به طوری که میزان تولید در ۵ ماهه امسال از رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

وی تأکید کرد: انبارهای شرکت دخانیات تقریباً خالی شده و مشکل انباشت کالا برطرف شده است.

برخوردار با بیان اینکه سعی کردیم طی دو ماه اخیر انبارهای شرکت دخانیات را تخلیه کنیم، گفت: در حال حاضر در انبارها محصول انباشت‌شده نداریم و این انبارها تقریباً از محصولات سنواتی خالی شده است.

وی تأکید کرد: در این مدت علاوه بر افزایش تولید، توانستیم محصولات باقی‌مانده از تولیدات قبلی را نیز به فروش برسانیم.

* قاچاق سیگار افزایش یافت

وی در ادامه در مورد عملکرد مرکز نظارت بر دخانیات نیز گفت: این مرکز طبق مصوبات هیأت دولت موظف به انجام برخی امور مانند مبارزه با قاچاق و ملبس کردن سیگارها با هولوگرام هستند.

برخوردار تصریح کرد: در حال حاضر شاهد افزایش قاچاق سیگار به کشور هستیم، زیرا وظیفه نظارت بر این مسئله از شرکت دخانیات گرفته شده و امکان استفاده از تجارب خوب کارشناسان شرکت دخانیات در این مسئله وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به مبارزه با قاچاق اقدام می‌کند، گفت: این سازمان می‌تواند با هماهنگی سازمان‌های دیگر مانند گمرک و پلیس نسبت به مبارزه با قاچاق سیگار اقدام کند، اما کارشناسان شرکت دخانیات از تجربه مناسبی در کشف دخانیات قاچاق برخوردار هستند که اگر نظارت بر قاچاق به شرکت دخانیات بازگردد، امکان کاهش میزان قاچاق فراهم خواهد شد.

به گفته وی، در سال ۹۳ که کنترل قاچاق سیگار به مدت چند ماه در اختیار شرکت دخانیات بود، میزان قاچاق سیگار به کشور کاهش داشت.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات تعامل خوبی با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجلس و وزارت بهداشت دارد، گفت: برای انجام فعالیت‌های فرهنگی جهت کاهش مصرف دخانیات نیز آمادگی کامل داریم.

وی با بیان اینکه میزان قاچاق سیگار در سال‌های دهه ۸۰ که کنترل این کار بر عهده شرکت دخانیات بوده است، کاهش یافته بود گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده سیگارت و گرفتن وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات باعثافزایش قاچاق سیگار به کشور شده است.

وی توضیح داد: در دوران دهه ۸۰ سهم قاچاق در بازار دخانیات حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد بود که در حال حاضر این رقم به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است.

مدیر عامل دخانیات در ادامه با اشاره به صادرات سیگار تولید ایران به عراق و افغانستان طی دو ماه اخیر، گفت: در این مدت، صادرات توتون به روسیه و تنباکو به کشورهای عربی نیز صورت گرفته است.

به گفته وی، تا پایان برنامه ششم حدود ۵۰ درصد محصولات دخانی تولید ایران صادر خواهد شد.

* تولید مشترک سیگار با یک برند اروپایی

وی همچنین با اشاره به انجام مذاکرات جدید با برخی شرکت‌های اروپایی، کره جنوبی و آلمان برای تولید مشترک محصولات دخانی در ایران، گفت: با این شرکت‌ها در زمینه دریافت تکنولوژی تولید و همچنین تولید مشترک سیگار مذاکره کرده‌ایم.

وی افزود: مذاکره برای تولید سیگار با شرکت‌های ایتالیایی و ترکیه‌ای نیز در حال انجام است و طی سه ماه آینده اولین تولید مشترک با یک برند اروپایی ارائه خواهد شد.

وی افزود: طبق قراردادی که با این شرکت منعقد شده، طی سال اول حداقل ۲۰ درصد از تولید مشترک صادر خواهد شد و این رقم طی ۵ سال آینده به ۵۰ درصد خواهد رسید.

* تغییر روش فروش دخانیات به پخش مویرگی

برخوردار در ادامه با اشاره به ایجاد برخی تغییرات در فروش محصولات شرکت دخانیات، گفت: پخش مویرگی را شروع کرده‌ایم، ضمن اینکه بازار عمده‌فروشی را نیز در نظر داریم.

وی افزود: قصد افزایش شبکه‌های پخش مویرگی تولیداتمان را داریم به طوری که تا پایان برنامه ششم، ۵۰ هزار واحد پخش مویرگی وارد شبکه توزیع شرکت دخانیات خواهد شد.

وی ارائه محصول به صورت مستقیم به مصرف‌کننده و کاهش هزینه‌های مالی و قیمت تمام‌شده را از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: در نهایت به سمت فروش مویرگی خواهیم رفت.

* برنامه‌ای برای کاهش قیمت نداریم

مدیر عامل دخانیات در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای کاهش یا افزایش قیمت محصولات دخانیات دارید؟ نیز گفت: در این مورد برنامه‌ای نداریم، با وجود کاهش نرخ تورم، به دلیل اینکه در سال‌های قبل قیمت محصولات دخانیات به شدت کاهش یافته بود، در حال حاضر کاهش قیمتی را برای محصولاتمان متصور نیستیم.