بانک مرکزی دلال‌پروری می‌کند

به گزارشافکارخبر، یکی از دلالان خیابان منوچهری به پررنگ‌تر شدن حضور صرافان شهرستانی در محدوده چهارراه استانبول و منوچهری اشاره کرد و گفت: اقدام بانک مرکزی جهت واگذاری ارز فقط به صرافیهای مجاز، سبب شده است صرافان شهرستانی به تهران بیایند و بعد از دریافت حواله‌های بانکی برای فروش ارز با نرخ آزاد اقدام می‌کنند و سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

در میدان سه‌گوش منوچهری یا همان پاتوق همیشگی؛ حضور دلالان و فروشندگان ارز، امروز خالی‌تر از همیشه بود.

عده‌ای از اندک حضار میدان منوچهری می‌گفتند: بازار کساد شده است و دیگر خرید و فروش رونقی ندارد. عرضه ارز به‌اندازه کافی وجود دارد اما تقاضا کم شده است و اگر خریداری هم به بازار بیاید ترجیح می‌دهد به‌سراغ صرافی‌های مجاز برود زیرا بانک مرکزی تنها به صرافی‌های مجاز ارز می‌دهد.

البته عده‌ای هم معتقدند که با آغاز مدارس و کم شدن تقاضا، فاصله عرضه و تقاضا هم عادی شده است.

اما عده‌ای به تأیید برجام و تأثیر آن بر نرخ ارز اشاره کردند و گفتند: بعد از تأیید و رأی مجلس به برجام، قیمت ارز در بازار تا ۱۰۰ تومان کاهش خواهد داشت اما هیجانی و مقطعی.

عده‌ای درباره عموبانکی می‌گفتند: صرافی یک بانک خصوصی بیشترین سهم را از تنظیم و کنترل قیمت‌ها در بازار دارد و هنوز با تزریق ارز به دیگر صرافی‌ها در بازار حکمفرمایی می‌کند.

در بازار سکه و طلا هم رکود دیده می‌شود و یکی از دلالان سکه می‌گفت: افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر کاملاً کاذب است و دلیل منطقی ندارد زیرا تقاضا افزایش نیافته بلکه کسادی بازار را به‌همراه داشته است.

وی دلایل رکود بازار سکه را افزایش بهای اونس جهانی طلا و شرایط ناامن منطقه و شرایط برجام در کشور بیان کرد.