وضعیت قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی فاجعه است

به گزارشافکارخبر، محمدرضا بوترابی با بیان اینکه مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی در ماه های اخیر کاهش داشته است، اظهار کرد: وضعیت فعلی، حال انتظار مردم برای کاهش قیمت هاست و هر کس تنها در حد نیاز واقعی خود کالا می خرد و به همین دلیل ما در این مدت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش فروش داشته ایم.

درباره کاهش ۵۰ درصدی واردات لوزام آرایشی و بهداشتی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ادامه داد: تفاوت کاهش ۲۵ درصدی فروش و ۵۰ درصدی واردات رسمی نشان دهنده افزایش میزان قاچاق در این حوزه است و بر اساس مشاهدات عینی خودمان در ماه های گذشته کالاهای قاچاق در بازار افزایش زیادی داشته است.

رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات تنها راه کاهش قاچاق را برخورد در سطح عرضه دانست و گفت: اینکه گمرک و سازمان غذا و دارو برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی سخت بگیرند، هیچ مشکلی را حل نمی کند، چراکه این نهادها تنها می توانند روی واردات رسمی نظارت داشته باشند.

بوترابی افزود: بنابراین سیستم نظارتی کشور باید به سمت محل عرضه این کالاها یعنی در داروخانه ها و فروشگاه ها رفته و اقدام به جمع آوری کالاهای قاچاق و برخورد با فروشندگان و جریمه آن ها کنند.

وی با بیان اینکه ما طرح برخورد با قاچاق در سطح عرضه را از پنج تا شش سال گذشته پیشنهاد کرده ایم، اظهار کرد: حتی پیشنهاد دادیم که ما از طرف انجمن بازرسانی را برای کنترل سطح عرضه می گذاریم و حقوق شان را هم خودمان می دهیم، چراکه ما خودمان کالاهای اصل و تقلبی را بهتر از سازمان غذا و دارو می شناسیم، تنها برای اجرای این کار ضابط قانونی نداریم، اما متاسفانه این موضوع برخی مشکلات قانونی داشت که انجام نشد.

رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات در پاسخ به این سوال که چرا سازمان غذا و دارو خودش اقدام به این کار می کند، گفت: فعلا که ادعا می کنند بودجه برای انجام این کار ندارند، اما مهم این است که حجم عمده ای از لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق تقلبی و برای سلامتی مضر است.

بوترابی وضعیت سلامت کالاهای قاچاق در این حوزه را فاجعه خواند و ادامه داد: یکی از دلایلی که قاچاقچیان لوازم آرایشی و بهداشتی به جای ورود رسمی کالا از قاچاق استفاده می کنند این است که اگر کالا را به صورت رسمی قاچاق کنند، به دلیل تقلبی بودن و مشکلات سلامت، سازمان غذا و دارو اجازه ورود کالا را به آن ها نمی دهد، از سوی دیگر فرار از مالیات و تعرفه های واردات از دیگر دلایل قاچاق است.