استقبال ژاپنی‌ها از تصویب برجام در مجلس

به گزارشافکارخبر،محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت با «فومیوکیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن و هیات بزرگ اقتصادی ژاپنی در تهران دیدار و گفتگو کرد.

نوبخت در این دیدار گفت: پس از پیروزی انقلاب و یک وقفه در صادرات نخستین محموله صادراتی نفت ایران به ژاپن صادر شد و دولت انقلابی ایران در آن زمان نیز می خواست نشان بدهد که دولت ژاپن برای ما از سایر کشورها متمایز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به روابط خوب ایران و ژاپن در بیش از سه دهه گذشته تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز با پذیرش برجام و اقدامات خوبی که انجام شده توسعه و بسط روابط کاملاً تسهیل شده است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه مناسبات کنونی اقتصادی میان ایران و ژاپن متناسب با ظرفیت های موجود نیست اظهار داشت: با تصویب برجام و سپس اجرایی شدن آن می توانیم از ظرفیت بزرگ همکاری اقتصادی با ژاپن به نفع ملت های دو کشور به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: زمینه مناسبی برای توسعه روابط با ژاپن در دوره پساتحریم فراهم شده است.

نوبخت بیان کرد: در برنامه هایی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای دوره پساتحریم برای توسعه روابط با سایر کشورها تهیه و تنظیم کرده، برای کشور دوست ما ژاپن جایگاه مناسبی دیده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطر نشان کرد: برای بهبود شرایط اقتصادی ایران و تأمین نیازهایی که به سرمایه گذاری مشترک، فناوری های نوین و توسعه بازار صادراتی داریم ژاپن کشور و شریک مناسب برای توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی با ایران است.

وزیر امور خارجه ژاپن هم در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های زیادی که برای توسعه روابط میان ایران و ژاپن وجود دارد و هنوز از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است، گفت: به دنبال آن هستیم که پس از لغو تحریم ها از همه این ظرفیت ها بهره گیری شود.

«فومیو کیشیدا» با ابراز خوشحالی از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر برجام به میز اجرایی برسد و تحریم‌ها لغو شود، تمایل داریم تا روابط دو کشور به صورت چشمگیر توسعه یابد.

وی با تاکید بر حمایت فعالیت‌های اقتصادی میان ایران و ژاپن از تفاهم محتوایی با ظریف همتای ایرانی خود در انعقاد موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری خبر داد و گفت: ‌ با هدف تقویت روابط دوجانبه شورای همکاری دو کشور نیز تأسیس خواهد شد.

وزیر امور خارجه ژاپن همچنین از سفر هیات اقتصادی ژاپن در زمینه شهرسازی و حمل و نقل تا اواخر این ماه به ایران خبر داد و افزود: برای فراهم کردن زمینه توسعه تجارت میان دو کشور نیز همایشی برگزار خواهد شد.

کیشیدا یادآور شد: در هیاتی که همراه وی به ایران سفر کرده اند، نمایندگان شرکت‌های مهم اقتصادی و مالی ژاپن حضور دارند که همگی علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند.

این مقام ژاپنی تاکید کرد: دولت ژاپن تعهد می دهد که از فعالیتهای شرکت های ژاپنی برای همکاری با ایران با استفاده از ابزارهای مختلف حمایت کند که این حمایت منحصر به بخش های دولتی نیست و علاقمند هستیم بخش های خصوصی نیز میان دو کشور فعال شود.