پیام رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت روز جهانی آمار

به گزارشافکارخبر، رئیس کل بانک مرکزی در پیامی روزجهانی آمار و روز آمار و برنامه ریزی را به مدیران بخش های مختلف اقتصادی و دست اندرکاران حوزه آمارهای اقتصادی تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی متن پیام به این شرح است:

حرکت در مسیر توسعه اقتصادی کشور مستلزم داشتن آمارهای دقیق و به هنگام است. نظام بانکی از دیر باز و بانک مرکزی از زمان تأسیس به عنوان یکی از سازمان های مهم اقتصادی کشور، همزمان با انجام ماموریت های مهمی مانند حفظ ارزش پول ملی و تنظیم نظام پولی و اعتباری کشور به اهمیت و ضرورت آمار در راستای انجام این ماموریت ها واقف بوده است.

از اینرو وظیفه تولید آمارهای اقتصادی کشور را نیز از سال ۱۳۱۴ بر عهده گرفته و از آن زمان تاکنون به صورت مستمر و به هنگام تولید کرده است. آمارهای تولیدی بانک مرکزی علاوه بر اینکه همواره مورد استفاده و تایید سازمان های بین المللی قرار گرفته، در داخل کشور نیز مورد توجه سیاستگذاران، تصمیم سازان، دانشگاهیان و پژوهشگران بوده است.

بیستم اکتبر سال ۲۰۱۵(۲۸ مهر ۱۳۹۴) از طرف سازمان ملل به عنوان روز جهانی آمار نامگذاری شده است. دبیر کل سازمان ملل در پیامی از دولت ها و سازمان های تولید کننده آمار درخواست کرده تا این روز را گرامی بدارند. اینجانب ضمن تاکید بر نقش و اهمیت تولید و استفاده از آمار برای پیشبرد اهداف توسعه ای و پیشرفت کشور، روز جهانی آمار و اول آبان، روز آمار و برنامه ریزی را به سازمانهای تولید کننده آمار در کشور و بویژه همکارانم در بانک مرکزی ‌و نیز مرکز آمار ایران تبریک می گویم. ‌

شایسته است برای گرامیداشت این روز از خانوارها، مدیران بخش های مختلف اقتصادی و منابع قیمت گیری که در این سال ها صبورانه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان بانک مرکزی جهت تکمیل پرسشنامه های طرح های آماری همکاری داشته اند قدردانی نمایم. بدون مشارکت مردم، تولید مستمر و به هنگام آمارهای اقتصادی ممکن نبوده و نیست.

بسیار خوشحالم که اعلام نمایم بانک مرکزی به منظور فراهم کردن زیرساخت های تولید آمارهای لازم برای رصد کردن برنامه ششم توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، سال ۱۳۹۵ را به عنوان سال تجدید نظر در سال پایه شاخص های اقتصادی انتخاب کرده است. در این سال ضمن بررسی و به کارگیری آخرین دستاوردهای علمی دنیا در مباحثآمارهای اقتصادی، چارچوب کلیه طرح های آماری نیز در مناطق شهری ایران به روز می شود تا نتایج مبتنی بر آن برای سال های آینده دارای جامعیت بوده و از دقت کافی برخوردار باشد.

درخاتمه آرزومندم با همدلی و همزبانی تمامی دستگاه ها و نهادهای فعال در زمینه تولید آمار در کشور، شاهد رشد و اعتلای روزافزون نظام آماری در این سرزمین باشیم.