دولت برای اجرای سیاست خروج از رکود یک‌سال دیر عمل کرد / بازگشت سطح اعتماد مردم سخت است
گروه اقتصادی

، پدرام سلطانی در گفت‌وگو با «افکارخبر» درباره تاثیر بسته جدید دولت برای خروج از رکود و سیاست‌های انبساطی اتخاذ شده روی تورم، اظهار داشت: میزان دوز سیاست‌های انبساطی در آن حد بالا نیست؛ ضمن این‌که رکودی که تورم را با کله پایین می‌برد، اگر یک مقدار سیاست انبساطی هم در آن اعمال شود، در نهایت باعثتورم پایین‌تر از این نمی‌رود و در یک حدی ثابت می‌ماند.

وی افزود: اگر از ابتدای سال این اقدام را انجام می‌دادند، شاید بهتر هم نتیجه می‌گرفتیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عنوان کرد: در حال حاضر مصرف‌کنندگان به دلیل اشتباه‌ها و اتفاقاتی که در ۱۰ سال گذشته در اقتصاد کشور رخ داده، سطح اعتمادشان پایین آمده است.

سلطانی متذکر شد: در حال حاضر انتظار مردم برای بهبود اوضاع طولانی شده است و آقای روحانی هم عنوان کردند که این اتفاق باید آذر ۹۳ می‌افتاد؛ این در حالی است که این کار بیش از یک سال عقب افتاد.

وی تصریح کرد: البته این رکود باعثشد که دولت، مردم و فعالان اقتصادی به فکر بروند و یک مقدار دولت را نگران کرد و این باعثشد که آنها تصمیم جدی‌تری بگیرند و برای خروج از رکود بسته طراحی کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران متذکر شد: این‌ها نشان می‌دهد که دولت هم تعارف را کنار گذاشته و به رسمیت شناخته که شرایط مناسبی نداریم و برای آن باید چاره‌اندیشی کند.

سلطانی درباره بسته خروج از رکود تاکید کرد: من فکر می‌کند در بعضی از مواردی که در بسته مطرح شده، امکان اجرای آنها وجود ندارد؛ چراکه هنوز بسترهای لازم برای اجرا فراهم نشده است.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد اجرای این سیاست‌ها قابل تحقق نباشد، خاطرنشان کرد: موضوعی که در رابطه با حمایت‌های صادراتی مطرح شده، با مسایلی همچون عدم انطباق سیاست‌های ارزی با توسعه صادرات روبه‌رو است.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که احتمال افت قیمت ارز در آینده وجود دارد، گفت: همین موضوع می‌تواند به کاهش درآمدهای صادراتی بیانجامد.
سلطانی افزود: ما با مشکل بدهی دولت به بخش‌های مختلف اقتصادی روبه‌رو هستیم که پرداخت آنها به این راحتی‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: به نظر من طرح جدید دولت، تنها تا حدی میتواند جلوی عمیق شدن رکود را بگیرد، ولی باعث نمیشود که اقتصاد کشور به صورت کامل از رکود عبور کند.