نعمت‌زاده: آمریکا مردم آفریقا را فقیر کرد

به گزارشافکارخبر، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست تجاری ایران و آفریقای جنوبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: بعد از سفری که به آفریقا داشتم دیداری با رئیس سازمان صدا و سیما برقرار کردم که چرا نکات مثبت کشور آفریقا را به مردم نشان نمی‌دهید و صرفا گرسنگی‌ها و درگیری‌های مرزی کشورهای آفریقایی در تلویزیون نشان داده می‌شود.

وی افزود: این امر باعثشد تا برنامه تلویزیونی در خصوص جاذبه‌های کشورهای آفریقایی ساخته شود که اگر این برنامه دوباره پخش شود تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما چرا نمی‌خواهیم واقعیت‌های آفریقا را بدانیم. تجار ایرانی و مردم باید از کشورهای آفریقایی بازدید کنند. مگر ما چه چیزی کمتر از انگلیسی‌ها داریم که می‌روند در جنگل‌ها زندگی کرده و حیوانات را می‌بینند و لذت می‌برند.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه آمریکا کشورهای آفریقایی را فقیر نگه داشته است تصریح کرد: کارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی باعثشده که در قرن اخیر بعضی کشورهای آفریقایی عقب بمانند.

وی افزود: یکی از موانعی که پیش روی تجارت ایران با کشورهای آفریقایی وجود دارد مشکلات ایاب و ذهاب است که در این زمینه بنده با سایر مسئولان کشور رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حتی برای شروع و بهبود حمل و نقل بین دو کشور ما حاضریم که کمک هم کنیم. از وزارت خارجه می‌خواهم که این موضوع یعنی برقراری رابطه با آفریقا را مانند مسائل هسته‌ای پیگیری و به نتیجه برساند.

ایران موز را به طور مستقیم از آفریقا وارد کند

نعمت‌زاده درباره واردات موز اظهار کرد: موزی که اکنون از کشورهای آفریقایی وارد می‌کنیم از شرکت‌های غربی خریداری می‌کنیم که ما می‌توانیم با برقراری ارتباط مستقیم با کشورهای آفریقایی این محصول را به طور مستقیم خریداری کنیم که این امر به نفع مردم محلی و ایرانی‌ها است.

وی یادآور شد: با ورود ایرانی‌ها به کشورهای تولیدکننده موز می‌توان این محصول را در خود کشورهای تولیدکننده بسته‌بندی و به کشور وارد کرد.

از نشست امروز چیزی در نمی‌آید

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از این نشست‌ها و کمیسیون‌هایی که مثل امروز برگزار کرده‌ایم چیزی در نمی‌آید و باید خودمان به آن کشورها برویم و مستقیما وارد مذاکره و فعالیت شویم.

نعمت‌زاده گفت: با ورود به این کشورها ما می‌توانیم روابط سازنده و دوجانبه‌ای با یکدیگر داشته باشیم اما رابطه ایران با کشورهای آفریقایی برخلاف غرب بر اساس بهره‌کشی دنبال نمی‌شود.

وی یادآور شد: زمانی را به خاطر دارم که بنده با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مشاور به آفریقا سفر کردیم ایشان عنوان کرد که باید روابط اقتصادی با این کشورها افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بادام هندی که ما وارد می‌کنیم می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در آفریقا و بسته‌بندی آن این محصول را خود به طور مستقیم وارد کنیم.

نعمت‌زاده گفت: در این کشور بادام‌ها روی زمین ریخته و شرایط فرآوری آن به طور مناسبی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در سفر به آفریقا آقای هاشمی رفسنجانی درخواست بازدید از مزرعه شترمرغ را کردند که این امر تعجب مقامات آفریقایی را برانگیخت که چرا رئیس جمهور ایران تمایل به بازدید از این مکان دارد. همین امر باعثشد پرورش شترمرغ در ایران شکل گیرد و قبل از این ما در این زمینه تولیدی نداشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر پسته کاران ما در آمریکا حضور دارند و فعالیت می‌کنند همچنین فرش‌بافان ما نیز به هند رفتند و فرش ایرانی می‌بافند که البته من این موضوع را نمی‌پسندم.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه من در یک خانواده تاجر بزرگ شده‌ام گفت: بنده می‌دانم هر کجا ریسک کرده‌ایم موفق شده‌ایم که در تجارت با کشورهای آفریقایی نیز باید به این موضوع توجه کنیم.

وی یادآور شد: در تجارت با آفریقا ممکن است که در ابتدا سود کمی به دست آوریم اما در آینده این تجارت رونق می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم برقراری رابطه بانکی بین ایران و کشورهای آفریقایی گفت: یکی از مواردی که برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی نیازمندیم متصل شدن بانک‌هایمان به یکدیگر است زیرا برای اجرای پروژه‌ها در این کشورها نیاز به فاینانس‌هایی داریم که از طریق بانک‌ها صادر می‌شود.

این مقام مسئول گفت: با بانک مرکزی مذاکراتی خواهم داشت تا شرایط پیوستن روابط بانکی دو کشور فراهم شود.

وی خطاب به مقامات آفریقای جنوبی گفت: خدمات فنی و مهندسی ایران اکنون در ایران دایر است که نیازمند توسعه آن هستیم اما ما می‌توانیم در زمینه‌های سدسازی، آب و فاضلاب، برق، نفت و گاز در خدمت کشورهای آفریقایی باشیم زیرا ما توان اجرای پروژه‌های بزرگ را داریم.