پاسخ به ابهامات خرید خودروی اقساطی

به گزارشافکارخبر، مجتبی خسروتاج ظهر امروز در حاشیه ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای فروش اقساطی خودرو، گفت: برای بالا رفتن قدرت خرید مردم جلساتی را در بانک مرکزی داشتیم که چگونه می‌توان این تسهیلات را برای ارائه خودرو به مردم در نظر گرفت و برای ‌آنکه تبعات منفی و رانتی به وجود نیاید تصمیم گرفتیم که قبل از اجرای طرح عدد و رقمی از تعداد خودرویی که قرار است به فروش برسد اعلام نکنیم.

وی افزود: ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نمایندگی خودرو در کشور وجود دارد که اگر قرار بود رقم اعلام شود نهایتاً به هر نمایندگی صد دستگاه می‌رسید که ممکن بود مسائل خاصی به وجود بیاورد.

وی در مورد زمان تحویل خودرو به خریداران نیز گفت: در این طرح بنا بر این بود که تسهیل فوری انجام شود و وقتی برخی نمایندگی‌ها زمان یک تا دو ماهه را اعلام کردند به این معنا بود که تعداد خودروهای آماده تحویل تمام شده است.

وی گفت: سقف تعداد خودروهایی که تسهیلات دریافت می‌کردند از سوی بانک مرکزی ۱۱۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شده بود اما خودروسازان توقع داشتند که این رقم یک مقدار بیشتر باشد.

خسروتاج به آخرین وضعیت ارائه تسهیلات خودرو اشاره کرد و گفت: طبق آخرین اخبار تا شب گذشته نزدیک به ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام شده است که سهم هر دو خودروساز تقریباً با هم برابر بوده است و ارائه تسهیلات از سوی بانک مرکزی متوقف شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ارائه تسهیلات برای لوازم خانگی و نحوه تسهیلات این گونه توضیح داد که صدور کارت‌های اعتباری برای ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی در کشور در دستور کار قرار گرفت تا به نوعی از تولید داخلی حمایت کرده و رونق ایجاد شود.

وی در مورد جزئیات بیشتر این طرح گفت: هر فردی که از سوی شبکه بانکی اعتبارسنجی شود کارت اعتباری برای او صادر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا سقف ۱۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد.

خسروتاج با رد این موضوع که هیچ گونه انحصار یا رانتی برای احدی قائل نشده‌ایم، گفت: تا ۲۰ آبان ماه نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ کد کالا در سامانه پشتیبانی وارد شده است و ۷۱ شرکت تولیدی داخل ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چه قشری و چه گروه کالایی مشمول این طرح می‌شوند، گفت: شبکه بانکی باید در مورد جزئیات بیشتر طرح پاسخ دهد اما کارمندان دولت، بازنشستگان، کسبه و افرادی که امکان پرداخت تسهیلات را داشته باشند با دریافت کارت در دوره ۱۸ ماهه اقساط را پرداخت کنند.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت اسامی واحدهای تولیدی هر دو هفته یک بار به روز می‌شود تا فضای رقابتی هم در کشور ایجاد شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا تسهیلات خودرو که قرار بود ۷ ساله ارائه شود به یکباره به ۴ سال تقلیل یافت، گفت: شبکه بانکی اعلام کرد بازپرداخت بیشتر از ۴ سال برای من قابل قبول نیست و واحدهای تولیدی هزینه‌های کارمزد بانکی‌شان در طی ۴ سال مقرون به صرفه‌تر است، در عین حال این مسئله به نفع مصرف‌کننده هم خواهد بود.

خسروتاج مبنی بر اینکه چرا از تسهیلات ارائه شده مالیات دریافت شده است، گفت: تمامی کالاهای فروخته شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند که باید مصرف‌کننده آن را بپردازد و در نهایت این مالیات بر روی اقساط محاسبه شده است.