به گزارشافکارخبر، بازار کالاهایی نظیر طلا، سنگ‌آهن و مس در انتظار تحولات مربوط به نرخ بهره بالاتر و دلار قوی‌تر در ماه دسامبر هستند.

قیمت طلا در نزدیکی کمترین مقدار پنج سال و نیم اخیر خود غوطه‌ور است و هر اونس در معاملات اروپا معادل ۱۰۸۳ دلار قیمت دارد. قیمت مس نیز که به دلیل استفاده گسترده این فلز در مصارف صنعتی، می‌تواند نشانه‌ای از سلامت اقتصاد جهانی باشد، به کمترین سطح خود در شش سال اخیر رسیده است. بر اساس گزارش رویترز هر تن مس در بازارهای جهانی ۴۷۸۷ دلار معامله می‌شود. دیگر کالاها نظیر سنگ‌آهن و نفت نیز همچنان ارزان باقی مانده‌اند.

تحلیلگران بر این باورند که قتل‌عام قیمت کالاهای اساسی، نتیجه توجه بیش از حد بازارهای جهانی به فدرال‌رزرو بوده است. مقامات فدرال‌رزرو در یک سری سخنرانی با اطمینان از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر خبر دادند، ولی اعلام کردند حرکت بعدی بسیار آهسته خواهد بود. نرخ بهره بالاتر باعثفشار رو به بالا بر روی دلار خواهد شد که از جولای ۲۰۱۴ رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

استنلی فیشر، ‌ نایب رئیس فدرال رزرو اعلام کرد: «‌در حالی که دلار تقویت شده و ارزهای خارجی تضعیف شده‌اند، ‌ با وجود اثرات بزرگ روی بخش‌های خاصی از اقتصاد و در معرض افت گذاشتن تجارت بین‌المللی، اقتصاد آمریکا به نظر بسیار سرحال می‌آید.»

معامله‌گران کالا، باید همچنان انتظار داشته باشند که فدرال رزور دلار را تقویت کند که این موضوع موجب کاهش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.