برگزاری همایش بزرگ اقتصادی ایران و آذربایجان

به گزارشافکارخبر، بر اساس اعلام سفارت ایران در باکو، برگزاری این همایش، یک هفته پس از حضور سفرای ایران در تهران برای برنامه ریزی پس از برجام، نشانگر توجه به تقویت ارتباطات با همسایگان می‌باشد.

در این همایش اقتصادی که با محوریت استانداری گیلان و مدیریت موسسه دولتی ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان(آذپرومو) برپا شده بود، بیش از یک صدنفر از مسئولان و نمایندگان محافل اقتصادی ایران و تعداد کثیری از فعالان اقتصادی و کارآفرینان جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

محسن پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی افتتاحیه گفت: این همایش مشترک در زمانی برگزار می‌شود که روابط دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار داشته و اراده سیاسی روسای جمهوری، مقامات ارشد و مردم ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات فیمابین استوار است.

وی با اشاره به اینکه امروز فرصت خوبی برای گسترش همکاری فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شده افزود: مرز آستارا در استان گیلان فعال ترین مرز موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان و خط آهن که قرار است از آستارا به رشت کشیده شود و کار آن آغاز شده است، تکمیل کننده کریدور شمال –جنوب است که برای تمام کشورهای منطقه اهمیت دارد.

پاک آیین همچنین منطقه آزاد انزلی را از مهمترین مناطق آزاد و تنها منطقه آزاد بازرگانی در کنار دریای خزر عنوان کرد و محافل کاری و سرمایه گذاران آذربایجانی را دعوت کرد تا از معافیت موجود در این منطقه بهرمند شوند.

محمد علی نجفی استاندار گیلان نیز در پیام خود محور این همایش اقتصادی و نیز نمایشگاه تخصصی کشورمان با نام «ایران پروژه» در باکو را استان گیلان عنوان کرد.

وی افزود: نمایشگاه تخصصی با نام «ایران پروژه» با محوریت نفت و گاز، پتروشیمی و ساختمان، انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی از ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه جاری در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان و استان گیلان موجب تقویت همکاری های فیمابین شود.

نجفی گفت: چشم انداز همکاری فعالان اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری و ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، پتروشیمی، مصالح ساختمانی را مثبت می بینیم و این مباحثبخش عمده ای از موضوعات عمده مورد مذاکره این همایش اقتصادی مشترک یک روزه را تشکیل می دهند.

رفعت محمداف رییس موسسه ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان(آذپرومو) نیز با اشاره به گسترش بیش از پیش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ایران را از شرکای مهم جمهوری آذربایجان دانست.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۵۸ شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان فعال بوده و حجم سرمایه گذاری از سوی این شرکتها در اقتصاد آذربایجان بالغ بر ۷۶۰ میلیون دلار است.

محمداف فعالیت شرکتهای ایرانی در جمهوری آذربایجان را موفقیت آمیز توصیف کرد و با اشاره به وجود ظرفیتهای بسیار برای گسترش همکاری، برگزاری این چنین همایش و نمایشگاههای اقتصادی را برای توسعه روابط و همکاری های فیمابین دو کشور موثر خواند.

محمداف گفت: این همایش و نمایشگاه تخصصی ایران در باکو فرصت خوبی برای بررسی چشم انداز همکاری میان فعالان اقتصادی دو کشور هستند.

وقار زینال اف معاون اول اتحادیه کارفرمایان جمهوری آذربایجان نیز خاطرنشان کرد: گسترش روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در اولویت فعالیتهای اقتصادی جمهوری آذربایجان می باشد.