عطش بازار برای ورود خودروهای وام دار

به گزارش افکارخبر به نقل از مهر، اگر خودروسازان بخواهند به وعده های خود برای تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی در قالب طرح خرید اعتباری خودرو با وام ٢٥ میلیون تومانی عمل کنند، تنها دوازده روز دیگر فرصت دارند. هجدهم آبان ماه امسال بود که دولت در طرحی برای تحریک تقاضای مردم، وام ۲۵ میلیون تومانی با بهره شانزده درصدی را در اختیار منقاضیان گذاشت.

در ابتدا قرار بر این بود که خودروها حداقل یک هفته پس از ثبت نام و حداکثر یک ماه در اختیار مشتریان قرار گیرد اما وقتی که خودروسازان به هدف خود رسیدند و بیش از حد انتظارشان خودروهای انباری شان را فروختند، چیزی از وعده خود برای تحویل یک هفته ای را عمل نکردند و اکنون ترجیح داده اند در لاکی از سکوت، آرام و بی سر و صدا تحویل‌ها را از همان یک ماهی که حداکثر فرصت تحویل خودروها بود، انجام دهند.

در این میان اما هر روز که از تاخیر در تحویل خودروها می گذرد، عطش بازار برای ورود خودروهای وام دار بیشتر می شود و همه منتظر ورود این خودروها به بازار هستند؛ اگرچه شاید درصد کمی از آنها بخواهند به قصد فروش روانه بازار شوند.

یکی از فعالان بازار خودرو می گوید: ممکن است با آغاز تحویل  این خودروها برخی بخواهند خودروی خود را بفروشند، اما این فروش و خرید باید به صورت قولنامه ای باشد.

وی می افزاید: خرید و فروش وکالتی این خودروها حتما صورت می گیرد و بنابراین هستند افرادی که به همین صورت هم حاضر باشند خودرو بخرند و در زمان مناسب بفروشند.

به گفته این فعال خودرو، برخی از افرادی که متقاضی خرید با وام دولتی بودند و موفق به خرید نشدند، اکنون حاضرند با ورداخت درصدی بالاتر، خودروهای ثبت نامی متقاضیان موفق به مشارکت در این طرح را بخرند و بنابراین دلالان اکنون تلاش دارند تا نقطه اتصال این متقاضیان به فروشندگان شوند.

اما اگر بخواهیم محکی هم از بازار فعلی خودرو داشته باشیم، اگرچه همچنان به بن بست رکود می رسیم اما برخی امیدوارند که بازار برای اماده شدن در ایام پایانی سال تحرکاتی داشته باشد.

اکنون هم همچنان بیشتر افرادی که متقاضی فروش خودروهای خود هستند، با استقبال سرد متقاضیان مواجه می شوند.

یکی از افرادی که برای فروش خود به جمعه بازار فروش خودرو در چیتگر مراجعه کرده است، می گوید: متقاضی جدی برای خرید خودروهای دست دو وجود ندارد و باید ساعتها را برای فروش خودرو منتظر ماند.

وی می افزاید: البته اگر خودرو شرایط بسیار بسیار مناسبی داشته باشد و به نوعی اکازیون باشد، ممکن است چند ساعته هم به فروش برسد اما در غیر این صورت باید چند بار یا به عبارتی چند جمعه را برای فروش خودرو خود در رفت و آمد باشد. وی می گوید: به دلیل تعویض های مکرری که ظرف یکسال گذشته در مورد خودرو ام داشته ام، می توانم بگویم هیچ وقت به این اندازه بازار بی رونق نبوده است.

به هر حال بازار خودرو این روزها، شرایط رکود سرسختانه ای را سپری می‌کند.