مقایسه درآمد حاصل از 10 داروی پرفروش دنیا با درآمدنفتی کشور

به گزارش افکارخبر به نقل از تسنیم، سید مهدی سجادی-دبیر انجمن داروسازان با اشاره به بازار دارویی جهان اظهار داشت: هزینه دارو در سراسر دنیا در سال 2014  از مرز هزار میلیارد دلار گذشته است و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در پایان سال 2015  به حدود 1.1 تریلیون دلار نیز نزدیک خواهد شد.

وی اضافه کرد: فهرستی از 15 شرکت دارویی برتر از لحاظ درآمد نشان می دهد شرکتهای فایزر، روش، نوارتیس،جانسون&جانسون، سانوفی، مرک، جی اس کی، آسترازنکا، بایر، آب وی، لیلی، بریستول-میرز اسکوئیب، جیلیدسانسز،آمگن و توا در صدر بازار دارویی جهان قرار دارند و جمعا حدود نیمی از بازار دارویی دنیا را در اختیار دارند.

سجادی با اشاره به ده داروی پرفروش دنیا تصریح کرد: طبق آمار، ده داروی پرفروش اول در سراسر دنیا هر یک بیش از 5.5 میلیارد دلار فروش داشته اند. یعنی اگر بخواهیم با درآمد نفتی کشورمان مقایسه کنیم، هریک از این داروها نزدیک به یک پنجم درآمد نفتی حال حاضر کشورمان را برای شرکتهای خود فراهم ساخته اند. و این موضوع به عنوان مشتی از خرمن می تواند به صراحت بیانگر آن باشد که تمرکز بر ارز آوری دارو می تواند راهگشای اقتصاد کشور باشد.

به گفته سجادی، مقایسه درآمد حاصل از ده داروی پرفروش دنیا با درآمدهای نفتی کشور نشان از آن دارد که سیاستگذراران، علی الخصوص در برنامه ششم توسعه باید بر ارزآوری صنایع دارویی توجه بیشتری داشته باشند.

سجادی تاکید کرد: مروری بر آمار منتشر شده در طول سالهای اخیر نشان می دهد رشد سریع بازارهای دارویی اغلب از هزینه های روی داروهای ژنریک حاصل می شود. این درحالی است که هنوز در کشور ما موضوع سرمایه گذاری بر صنایع دارویی و تسهیل مسیر تحقیق و پژوهش راه بسیاری برای رسیدن به نقطه مطلوب دارد.

وی با توجه به بحران اشتغال در کشور یاداور شد: رشد و توسعه صنایع دارویی، علاوه بر ارز آوری و تقویت مظاهر اقتدار ملی می تواند به عنوان بستری برای اشتغال زایی در سطوح مختلف علمی و فنی مورد توجه قرار گیرد.